Skrevet af: Anonym bruger, 17. oktober 2015 kl. 20.14
Jeg har for mange år siden lavet en hel del forskellig formede træer og buske af liguster.
strikingeshave.blogspot.dk/2007/05/formede-og-hjemmelavede-trer.html
Det er lang tid siden og nu fortryder jeg, at jeg ikke lavede nogle flere til afløsning af mine buksbom, som tilsyneladende går ud.
I sin tid havde jeg en plantekasse, hvor jeg om efteråret stak 50 cm lange afmodnede ligusterskud ned. De opstammede var flere år om at danne krone.
Vores planteskole har 50-80 cm store ligusterplanter til salg, 25 stk. for 100 ? kr. Jeg har dog også gravet en del selvsåede planter med fint rodnet op forleden dag.
Hvad får jeg mest succes med? Købe planter og plante 3-5 stk. i store potter for at få en hurtig kugleform - eller skal jeg satze på mine egne små planter?
Jeg har altid en lille "børnehave" til selvsåede stedsegrønne, men i øjeblikket har jeg foræret dem væk allesammen, fordi jeg ikke har plads til mere. Regnede ikke med at skulle sige farvel til mine buksbomkugler.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. oktober 2015 kl. 8.55
Planteskolens hækplanter er jo klippet ned 1-2 gange for at blive med flere grene, som en hækplante skal være.
Ofte kan man 'snakke' sig til nogle frasorterede med kun 1-2 grene, hvis de selv laver planterne.
Dine egne kan fint bruges, men de købte er hurtigere et lille træ.
Skal det være kugler, kan du godt bruge flergrenede hækplanter.
Så skal de bare klippes helt ned lidt under ønskede højde.
God fornøjelse.
Anne Marie
Skrevet af: Anonym bruger, 18. oktober 2015 kl. 9.57
Tak for svaret . Kan jeg plante flere flergrenede planter sammen for hurtigere at få en kompakt plante?
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. oktober 2015 kl. 10.41
Ja. Husk at beskære rødderne, så de kan være i potten sammen.
AM
Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2015 kl. 16.34
Hej Anne Marie
Skal jeg også beskære rødder på de planter der skal blive "frilandskugler"?
Ingeborg
Ps. Tantes Have har 25 stk. 50-80 cm planter til 119 kr i denne uge. Dem jeg fik var nu næsten 1,5 meter høje, hvilket var helt unødvendigt til mit formål. Håber ikke at det er for meget reklame.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. oktober 2015 kl. 19.20
Da liguster rødder ofte er meget trævlede og lange, vil det være en fordel at studse rødderne, da det ellers kan være vanskeligt at få dem 'proppet' ned i plantehullet. Husk de må ikke krølles sammen ved plantningen. Så hellere klippe.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2015 kl. 19.29
Tak ti Anne Marie. Jeg nåede lige at pakke plastiksækken med ligusterplanterne op og fik slået dem ned i jord. Det var virkelig flotte planter med rigtig mange grene. Måske lidt for storbladede til mit formål. Det bliver de vel ved med at være, selvom jeg klipper dem ned et par gange om året.
Jeg har tænkt på om buksbomsygen i høj grad skyldes kuglernes meget kompakte tætte løv sammen med det våde vejr vi havde i lange perioder.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 19. oktober 2015 kl. 19.31
Glemte at skrive at jeg nu forstår, hvorfor jeg skal klippe rødderne. Der er en ordentlig paryk på hver plante. Tak for rådet.
Ingeborg
Skrevet af: Henry G., 21. oktober 2015 kl. 11.38
Hej Ingeborg prøv engang at bruge Lonicera pileata til de ca.40 - 70 cm høje "skulpturer" og Lonicera yunnanensis der bliver op til 150 cm høje. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anonym bruger, 22. oktober 2015 kl. 8.52
Tak Henry G
Dermed fik jeg også sat navn på de hække vi har omkring broerne i lystbådehavnen. Det er fine små lave buske med lidt overhængende vækst. Lige nu har de flotte blå /lilla glasklare bær.men jeg kan ikke lige se dem klippet til kugler. Grenene er ret stive i det. Lidt som Cotoneaster.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ligustrum – alternativ til buksbom