Skrevet af: IL Thomassen, 18. oktober 2015 kl. 12.57
Jeg har flere forskellige slags Geranium rundt om i haven. Med tiden får de lange brune "stilke", da de nye blade primært kommer fra spidsen af disse. Der er altså et virvar af døde stængler og blade under det grønne bladløv.
Kan man med en hæksaks eller lign. klippe alt det af og så skyder de på ny fra bunden? Kan det gøres her sent efterår? Og er det i det hele taget en fordel? Er de afklippede stængler nye planter?
På forhånd tak.
Inge-Lise Thomassen
Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2015 kl. 16.41
Jeg ville vente til foråret med at klippe ned .
Hvis du klipper ned nu sker der ikke mere med planten, den vil ikke vokse . Derfor vil jeg også vente med at tage mulige stiklinger af den til foråret.
Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2015 kl. 18.49
Jeg klipper, når de er blomstret af. Så kommer de igen.
Mvh Tine
Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. oktober 2015 kl. 7.50
Den du har på billedet er en G. macrorrhizum (storrodet storkenæb). Du kan sagtens klippe den ned, men du skal ikke gøre det nu, vendt til foråret. Hvis du vil formere den kan du bare stikke noget af afklippet i potter med jord, så får du lynhurtigt nye planter. De fleste geranium kan med fordel klippes ned efter blomstring, men det er ikke alle der kommer med et nyt blomsterflor. De vil under alle omstændigheder sætte nye friske blade og det er heller ikke så skidt. :o)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Klipning af Geranium