Forum

Sen efterårssåning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. oktober 2015 kl. 10.01

Er det muligt at så noget nu? Jeg vil gerne tilså hønsegård og bare pletter i hønsenes havedel, så der er frisk grønt til dem til foråret. Ikke græs eller andet der kan blive til en ulempe/ukrudt senere. De bare pletter er også i bedene, hvor bunddækket er krattet væk og de svagere stauder er ædt/gravet op. Det er ikke store arealer, så jeg skal helst ikke ud i at skulle købe 50 kg udsæd. Omvendt skal det jo også være frø der kan købes for penge i en vis mængde.

Jeg har mulighed for at lede hønsene ned i køkken/bag/skovhaven om vinteren så deres sommerhavedel kan få fred.

Alternativt kan jeg så tidlig forår - evt hvede og/eller byg som jeg i forvejen fodrer med i økologisk udgave. Men det er kun interessant for hønsene i en kort periode mens det er i et tidligt stadium - og er iøvrigt meget hurtigt ædt.

Gode ideer modtages med kyshånd!

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 25. oktober 2015 kl. 11.10

Rug er en fin efterafgrøde. Den spirer hurtigt nu 3-5 dage, Den dækker godt og tåler at blive 'afgræsset' tidlig forår, så den busker sig mere end andre kornsorter. Min nabo har lige sået økologisk rug for 4 dage siden og det er oppe i dag!!
Jeg ved ikke om man kan købe små portioner på foderstoffen.
Det kan gemmes i flere år tørt i en tæt spand.

Hilsen
Anne Marie

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. oktober 2015 kl. 11.41

Jeg køber hele rugkerner til mit rugbrødsbageri. Jeg finder dem enten i en gårdbutik, der handler med økologisk mel o.lign eller i en helsekost forretning.
Jeg kan ikke forestille mig, at disse kerner skulle have mistet spireevnen. Tester gerne, hvis du vil have det.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. oktober 2015 kl. 11.53

Tak for svar Anne Marie. Jeg køber økologiske rugkerner på nettet til rugbrødsbagning - dem kunne jeg da sagtens prøve at så. Det er godt nok svedjerug, men mon ikke det går an? Ved ikke om det er en speciel sort eller om det blot er dyrket på afsveden mark.
Overvejer om jeg skal prøve at tilså en bred sti langs hækken- godt nok i delvis skygge - et stykke som hønsene ynder at skrabe i - så der er bar jord. Jeg kan jo lige så godt udnytte arealerne fuldt ud - i jagten på så meget selvforsyning som muligt i en parcelhushave :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. oktober 2015 kl. 11.55

Vibeke du sneg dig lige ind uden jeg så det. Jeg tror sagtens de kan sås. Prøver i hvert fald. Tak for svar.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. oktober 2015 kl. 14.53

Hej Lene Skelmose

Måske kan firmaet "Solsikken" hjælpe med mindre portioner af kornsorterne. Min erfaring er at det bør kunne lade sig gøre på denne tid af året at så havre evt iblandet Blodkløver. Vores høns er glade for begge dele - og begge dele kan spire nu eller (hvis det bliver køligere hurtigt) ligge i jorden og "vente på bedre tider" (dvs de spirer i det tidlige forår).

Til næste år kan du måske gøre erfaringer med grønkål. Det kræver ikke meget plads at have 10 - 20 stykker stående i haven. Grønkål kan plantes som efterafgrøde i august og nå en pæn størrelse inden vinteren. Selv om de bliver "gnavet af" (enten det nu er kålsommerfuglens larver eller hønsene der udfører opgaven) er der fortsat anlæg for nye skud i bladhjørnerne tæt på stokken. De nye skud kommer i allertidligste forår og er et fint tilskud i en periode, hvor der ikke er ret meget andet grønt som hønsene kan finde.

Venlig hilsen
Lone Brems

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. oktober 2015 kl. 8.59

Lone - havre kan i hvert fald købes som foder, så det absolut en mulighed. Skal lige se hvad Solsikken har.

Vil da overveje grønkålen! Har i år købt flerårige grønkålsplanter. Da jeg modtog dem med posten var det blot blade rykket fra stokken ( sådan så det i hvert fald ud), som skulle sættes i potte og slå rødder inden de blev plantet ud. Vil da prøve til foråret at tage skud og senere plante ud rundt omkring - kan jo stå inde i diverse bede. Om de så overlever...??? Hønsene elsker kål!!!!! Giver dem lige nu yderbladene fra Savoy-hvidkål - de er spist ret snapt.

Nyt svar til emnet »Sen efterårssåning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sen efterårssåning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider