Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 10.02
Hidtil har jeg taget roserne op af krukkerne og gravet dem ned et beskyttet sted. I mine bestræbelser for år efter år at gøre tingene nemmere for mig, har jeg tænkt mig at køre krukkerne ind i vores frostfrie garage. Måske vil det også være nok at sætte dem i vores redskabsrum, som ikke er frostfrit. I garagen kan de stå foran et vindue af glasbyggesten. I redskabsrummet er der lys gennem taget.
Roserne kan jo tåle noget frost, krukkerne er frostsikre og da der ikke er nogen bladmasse, er lys vist ingen betingelse for overvintring.
Måske er forårsmånederne de kritiske ved opbevaringen?
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. oktober 2015 kl. 13.44
hvis du gerne vil gøre tingene nemmere så kan du jo plante roserne i jorden og så plante noget i krukkerne som kan tåle indfrysning fra siderne
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 14.10
Hej Mogens
Den ene rose er ganske speciel - og den har jeg haft i krukke på samme sted i mange år. Den har en utrolig lang holdbarhed, drysser ikke med kronbladene og er i det hele taget lidt speciel. Derfor mit spørgsmål, for den har en "tradition" i terassehjørnet.
Anne Marie fra Lønbæk Planteskole har svaret fint på et andet spørgsmål vedr. krukkeplanter som ikke kræver meget vanding.
Det gør denne rose heller ikke, den står jo også meget beskyttet om sommmeren.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. oktober 2015 kl. 14.12
Jeg har i et anfald af "havesyge" købt et par forskellige roser, blandt andet "Blackberry" Nip og det er dem jeg på grund af duften gerne vil have i krukker tæt på siddepladsen.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. november 2015 kl. 8.22
du har skrevet at du gerne vil gøre tingene nemmere - hvor for skal den så absolut være i krukke - du bliver jo ikke yngre med tiden - den kan vel komme i jorden der hvor krukken står
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 16.08
Ja, det ville være nemmere, hvis rosen kunne blive i sin krukke på den plads den har om sommeren. Som du kan se på billedet, kan den ikke komme i jorden, der hvor den står - og jeg ønsker den på netop dette sted. Det er vinteropbevaringen jeg ønsker at gøre nemmere. Men jeg kan jo tage chancen og lade den blive, hvor den er.
Ingeborg
Skrevet af: Lene Skelmose, 1. november 2015 kl. 18.16
Jeg har en rose i en spand, som overvintrer i drivhuset. Har også et år glemt den ude og på trods af frost og andet uvejr har den overlevet fint. Det er en Rose de Rechts - damaskenerrose-( stavningen er jeg lidt usikker på) - taget som stikling, og da jeg ikke ved om den sætter rodskud/udløbere har jeg den i spand. Måske der er forskel på hvor følsomme de forskellige sorter er - ikke sikkert en engelsk rose havde tålt den behandling!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af roser i krukker