Forum

Angivelse af rosers væksthøjde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 19.58

Jeg har en rigtig flot Gertrude Jekyll rose. På dens navneskilt er højden angivet til 100-150 cm - og det er jo allerede en forskel.
Min rose nærmer sig de 2,20 m - og så er det ikke sjovt længere, fordi den så står et forkert sted.
Er det jorden der bestemmer at den bliver så stor? eller kan man slet ikke regne med angivelserne på etiketten?
Jeg har den på 4. år - og den bliver bare højere og højere for hvert år.
Nu må jeg finde på et smart stativ til den, hvis den skal blive stående.
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. november 2015 kl. 20.25

Hej.

Jeg har lige kigget (hele registret) i mine rosenbøger igennem, og selvom jeg er stensikker på navnet Jekyll står et sted om roser så...

Men jeg vil tro, det er gennesnitshøjden, der opgives. Ligesom med andre planter, så kan nogen blive højere, nogen lavere- og andre bliver så lovlig høje- især hvis de har det for godt! ;-D

Hos mig bliver fx Stor Nælde og Cikorie godt over to meter, mens de i flg diverse floraer ikke burde blive meget høje.
Roser kan da endelig beskæres.

Mvh
Tine det irriterer mig voldsomt, at jeg ikke lige kan finde noget om Jekyll... øv!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 20.40

Rosen hedder Gertrude Jekyll og er opkaldt efter en berømt engels havearkitekt.
Ingeborg

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. november 2015 kl. 1.25

Tak det ved jeg- Kender du så navnet på mr Jekyll?
Det forekommer mig, at jeg har læst navnet et sted- i alle mine bøger...

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 2. november 2015 kl. 8.14

Mine roser har det også med at blive en del højere end angivet, og det er bestemt ikke fordi jeg altid er lige god ved dem. Fx har jeg en gruppe Rose de Rescht, som skulle blive 50-90 cm høje. De er omkring 175 cm høje. Måske trives de bare ekstra godt i min stive lerjord.

Generelt er min oplevelse at mange planter bliver noget højere end det angives på etiketterne, så det er jeg ganske enkelt begyndt at tage højde for. Men i det hele taget er det svært at vide hvordan en plante vil udvikle sig, det afhænger jo af rigtig mange faktorer. Det giver så lidt overraskelser ind i mellem, både positive og ærgerlige :o)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. november 2015 kl. 8.16

dr. jekyll and mr. hyde

Nyt svar til emnet »Angivelse af rosers væksthøjde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Angivelse af rosers væksthøjde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider