Forum

Jorddække

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. november 2015 kl. 9.52

Her i sensommeren/efteråret dækker jeg jorden i køkkenhaven med sommerens hønsemøg og diverse planteaffald. Da hønsene har adgang til køkkenhaven og arealet omkring her i vinterperioden, er jeg nødt til at dække til så hønsene ikke får det spredt for alle vinde.

Jeg har brugt at lægge presenning over - med spande placeret så der bliver luft mellem jord/plantemateriale og presenning. Det fungerer sådan set fint. Jeg forestiller mig at presenningen giver en vis opvarmning og fremmer komposteringen og mindsker udvaskning??????
Hvis det ikke er tilfældet kunne jeg måske lige så godt dække bedene med net ( eller hegne dem)???

Der er jo lidt arbejde i at skulle holde øje med pressenningerne - både at der er tilstrækkelig luft under og at de ikke rejser af i blæsevejr.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. november 2015 kl. 9.53

Spørgsmålet er om jeg lige så godt kan undvære presenningerne?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 12. november 2015 kl. 10.29

Skal lige tilføje at to af bedene er højbede, hvor der i bunden er lagt stammestykker og tykke grene - henover det mindre grene- og øverst et jordlag, som pt kun er ca 20-30 cm dybt- nogle få steder mindre. Bedene er 50 cm høje. Meningen er at der fyldes mere jord på efterhånden som stammer og grene synker sammen. Der er ikke ret meget jord til at gemme næringsstoffer i.

Der er også lavere højbede fyldt med jord og et regulært jordbed.

Har forsøgt med eftersåning, men det kan jeg ikke få til at lykkes.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. november 2015 kl. 23.24

Har det fungeret godt, så forsæt med det.
Presenningen har utvivlsomt betydning for varmetabet og fugtigheden.
Men kun fordi du ikke ønsker hønsene spreder det hele.
Med et lag blade på 10- 20 cm. har det ikke den store betydning om der er presenning over eller ej.
Så det er også et spørgsmål om, hvor tykt lag blade bedene kan dækkes med.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. november 2015 kl. 9.27

Jeg kan ikke samle så mange blade. Så jeg fortsætter med presenning - i hvert fald på de store bede.

Det er lidt svært at finde balancen med hønsegødning- synes jeg. Indtil videre har jeg i hvert fald fået undergødet og måttet supplere med kunstgødning i løbet af sommeren på trods af at jeg løbende har vandet med hønsemøgsudtræk. I år har jeg flere høns så der er kommet mere møg på bedene - håber så det hjælper.

Tak for svar.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2015 kl. 11.45

Som et gennemsnit skal du bruge 1 kg hønsemøg pr. m2 beregnet efter kvælstof..
Du får da overskud af fosfor og underskud af kalium.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. november 2015 kl. 20.31

@Lars. Kan du forklare det nærmere? Og hvad skal jeg evt gøre ved det?

Selvom jeg sorterer hønseklatter fra savsmuld er der jo altid noget savsmuld i møget - jeg troede det evt var savsmuldet der gav 'misvækst' - lysegrønne blade bl.a.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2015 kl. 22.31

Savsmuld bruger kvælstof for at blive omsat, men så skal der blot lidt mere til. Jeg går ud fra, at det er rent træ.
Nedenfor er nævnt behov i kg/m2 af hønsemøg
Kvælstof Fosfor Kalium
1,01 0,25 3,05

Nyt svar til emnet »Jorddække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jorddække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider