Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2015 kl. 9.26
Kan jeg undgå at blomsterlø tager skade i tung jord?
I tidens løb har jeg plantet mange tulipanløg, som efter nogle år ikke kommer mere. Min jord er meget leret, men dog med et meget forbedret muldlag på 20-30 cm. Alligevel vil leret nedenunder ikke trække vandet væk så hurtigt. Godt for f. Eks græsplænen, men jeg tror at det er dårligt for mine blomsterløg.
Jeg har lige købt tulipanløg af den dyre slags og vil gøre det godt for dem. Jeg har tænkt mig at grave plantehullet meget dybt og komme et godt lag sand i bunden. Måske er det helt forkert? Løgene skal selvfølgelig lægges i den "foreskrevne" dybde.
Ingeborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 20. november 2015 kl. 11.18
Det lyder ikke helt forkert med et drænlag under løgene. Jeg ville nok anvende grus og ikke sand.
MEN, det er ikke sikkert at det redder løgene. Generelt synes jeg det er sådan, at mange af de "moderne" blomsterløg kun holder ganske få år. Og det er uanset hvilket jord de kommer i.
Det er rigtig ærgerligt, især når man investerer i dyre løg, og når man så, som jeg, hader at lægge løg, er det naturligvis ekstra ærgerligt ,o)
Skrevet af: Freya Grossmann, 20. november 2015 kl. 11.21
Problemet er, at løgene angribes af sygdomme i jorden. Derfor anbefales det tage løgene op efter blomstring.
Jeg kan også se af mange artikler at de opfordrer til at betragte tulipaner som enårige planter - men så er de jo lidt dyre...
Der er en artikel her på havenyt.dk hvori det beskrives hvilke sorter man kan regne med kommer igen og igen. Tror den er skrevet af camilla plum.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2015 kl. 11.34
Ja, de botaniske tulipaner og darwin tulipaner kommer mange år. Vi har nogle af begge slags, som har stået i snart 40 år. Utroligt, for så meget forlanger jeg slet ikke de skal yde.
De botaniske er med flere blomsterhoveder og meget små. Mens darwin tulipanen GODOSCHNIK er alt for stor med mega store blomster. Jeg har flyttet den mange gange, fordi den gul/røde farve ikke har passet på det valgte sted.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2015 kl. 11.38
Navnet skal være GODOSCHNIK - ikke GU...........
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 19.33
Af tulipaner er det Gul og Rød Appeldorn, der holder. Siges det!
Skønt, eg har en lysegul sort der sammen med enn Rød App. har holdt stand i over 20 år. Så... Men eg gider ikke gå og hive løg op i tide og utide. Jeg hylder princippet: "Kan det gro så lad det gro"- og ellers "Smiidt den på komposten". Som Helge sagde.
Men dræning er altid en god idé! Evt at hæve bedene lidt- og give afkald på ting der "drukner"- men så overveje andet?
Mvh
Tine- men eg har ikke våde steder i haven. Men lerJord og muld ovenpå.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blomsterløg -tulipaner plante i sandlag?