Forum

Planter på kuldegrænsen på terassebordet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. december 2015 kl. 14.55

Jeg elsker mine blomsterdekorationer ude på terassebordet under den overdækkede terasse og i et beskyttet hjørne. Det er altid en skøn blanding af forskellige planter, som kan tåle ned til frostgrader. Når der er udsigt til nattefrost, flytter jeg Azalea ind i garagen for en kort bemærkning indtil de igen kommer ud. Ofte klarer de hele vinteren på denne måde. Indenfor tørrer bladene hurtigt ud, når de ikke kan stå meget køligt.
Jeg nyder dem fra min hyggekrog i stuen. På et andet bord har jeg i år sat mit hjemmelavede kogletræ, som har fået en batteridrevet lyskæde indeni.
Læg mærke til at jeg har flotte rengjorte teaktræsmøbler på terassen. Det nyder jeg hele vinteren og er dejlig fri for at gøre dem rene om foråret, hvor der er masser af andre ting. Ja, jeg ved godt at mange hellere ser dem grønne og snavsede, men det gør jeg ikke. Her springer jeg over nostalgien, for jeg har ikke lyst til at sætte mig på en grøn bænk med hvide bukser.
Vindheksen fik jeg igennem vinteren sidste år - sammen med planten »pletter i luften«, begge er ret hårdføre, men skal passes med vand - og det kan kun lade sig gøre, når der ikke er lange frostperioder.
Er der nogen, der som jeg har fået blomster i en vindheks?
Ingeborg
Ps. mine teaktræsmøbler bliver kun skrubbet med brun sæbe!
strikinge.blogspot.dk/2015/02/rengring-af-havens-teaktrsmbler.html

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. december 2015 kl. 14.56

Grantræet af grankogler - limet sammen med limsprøjte
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 31. december 2015 kl. 10.00

Dit fine juletræ vil jeg nok kopiere til næste år. det er smukt og holdbart.
Hilsen
og godt nytår.
Anne Marie
PS det er godt nok fyrre-kogler :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. januar 2016 kl. 20.07

Jeg har ledt efter det rigtige navn på din sølvgrå potteplante, men har fået oplyst hos Ideblomster, at den også kaldes sølvlyng eller hekselyng. Men det latinske har jeg ikke kunnet støve op endnu.
Jeg arbejder videre.:o)
Hilsen
Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. januar 2016 kl. 20.15

Så fandt jeg den: Calocephalus brownii og den stammer fra Australiens tør-områder.
Den hører til evighedsblomsterne og har ikke noget som helst med vindhekse i USA at gøre.
Man har bare brugt det falske navn i salgsøjemed.
En gammel kone kan da blive stædig.
Hilsen
Anne Marie

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. januar 2016 kl. 21.39

Tak Anne Marie.
Stædighed kan føre til meget. På min plante har etiketten også tilnavnet "Silberdraht" efter det latinske navn, som du så rigtigt har fundet frem til. Min søster og jeg har ofte talt helt forbi hinanden, når hun har snakket om "verdslige" plantenavne på tysk, fordi hun boede lige syd for grænsen. "tallerkensmækker" er i hendes verden "Kapuccinerkresse" :-)
Jeg har vandet min plante gennem de milde vintermåneder og har nu taget den ind, hvor den skyder heftigt, men grønt.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. januar 2016 kl. 9.08

Jeg må ofte ty til de tyske navne, når jeg finder nye planter, som tit først bliver markedsført dernede. DK er utrolig langsomme til at prøve noget nyt.
Tallerkensmækker hedder vel oprindelig blomsterkarse= kresse? og i min barndom nasturtium.
Din Sølvtråd vil være grøn indtil vi får mere sol. Sølvfarven er dens forsvar mod stærk sol og dermed udtørring i dens hjemland. Lige som havtorn og sølvblad herhjemme.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Planter på kuldegrænsen på terassebordet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Planter på kuldegrænsen på terassebordet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider