Forum

Chili starthjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: M. S, 4. januar 2016 kl. 11.36

Hej alle!

Har lidt spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

Har sået chili i jiffy's som så er placeret i spirekasser/minidrivhus med varmepude under. Når chilierne forhåbenligt begynder at dukker op, hvorlænge skal de så blive i jiffyerne inden omplantning? Til rødderne er synlige i bunden af jiffyerne, eller i potte med ugødet jord når kimbladene er sat? Mine ny indkøbte potter er 0,6 L, er det for stort?

Angående valg af potter, vil springet Sendt fra min iPhone

Har købt en enkelt vægstpære af typen LED, tanken er at de små ny skal ha lidt lys i starten, inden de skal bo permanent i en syd vent vindueskarm og hvis sommeren tillader det på terrassen. Er lidt usikker på om LED lyset dur, da jeg er gået efter det billigste jeg kunne finde, der er desværre ikke meget info om lyset, nok et dårligt tegn, måske nogle har prøvet den og kan bidrage med erfaring? m.lightinthebox.com/da/vokse-lamper-til-blomstrende-plante-og-hydroponics-system-15w-90red-36blue-e27-85-265v_p1813581.html?prm=1.1.5.0

Mvh

1 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 4. januar 2016 kl. 11.41

Hehe, ingen rediger funktion??

Der skulle stå - Angående valg af potter, vil springet fra en 0,6 L potte til en 4 L blive for stort når der igen skal ompottes sener på sæsonen??

2 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. januar 2016 kl. 12.22

Det er altid en god ide lige at søge og se, om der er skrevet noget, om det, man gerne vil vide.

Søgning på Chili + LED giver et godt sted at begynde i forum
www.havenyt.dk/soeg/?q=chili%20led&g=forum

3 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 4. januar 2016 kl. 12.42

Nu spørger jeg til et bestemt produkt og erfaring herom, Chili + LED svaret findes ikke i dit forslag til søgning, er der noget jeg har overset??

4 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. januar 2016 kl. 18.17

Jeg vil fraråde dig - og alle andre - at handle på den side!

I stedet vil jeg anbefale, at handle hos anerkendte (danske) virksomheder med speciale i netop LED/ grolys.

Hvordan finder du frem til netop denne side?

5 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2016 kl. 18.18

Hvis du havde spurgt inden køb, ville jeg helt klart have rådet dig til ikke at købe den model, som du har købt. Den har et meget lille dækningsområde, fordi den er sat sammen af mange, svage dioder fremfor færre og kraftigere, desværre...

Du planter videre fra jiffyerne, når der stikker rødder ud af bunden, og du behøver ikke plante om til ugødet jord, man kan sagtens snuppe modellen med gødning.

Og hvis du lader dem sætte et godt rodsystem, kan du godt gå fra 0,6 l til den store potte - men det ville være bedre at have en mellemstørrelse mellem de to. Man kommer meget let til at overvande en lille plante i en stor potte - og så er der jo det med lyset, som stort set kun kan dække en enkelt 4 l potte... Det vil kunne bruges, mens de er helt små, da det skal være helt tæt på planterne - det duer desværre ikke til større planter.

6 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 4. januar 2016 kl. 19.44

@ Tom
Som svar på dit spørgsmål via Google. Hvorfor vil du fraråde mig og andre at handle der?

@ Anja

Tak for dit svar angående jiffyerne og første omplantning. Jeg tror også jeg vælger at invester i nogle 2 L potter til anden omplantning, ender sgu nok med at overvande en stor potte med en lille plante..

Angående grolyset, er det tænkt til forspiring, jeg har 6 meter sydvendt vindueskarm med stort vinduesparti og jeg tænker at der må være nok lyse timer i marts, ellers må jeg invester i andet og kraftigere grolys, hvis det viser sig at spredningsgraden ikke er stor nok og for svagt lyd på Kina lyset..

7 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 5. januar 2016 kl. 11.29

Ville dette være en bedre løsning på lys

www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/sunflux-grolux-t8-lysstofror-til-plantevaekst

Dækker op til 1,5 m2

Er der andre bedere løsninger??

8 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. januar 2016 kl. 14.19

Glem alt om kunstlys i marts måned med det dejlige store sydvindue som du har , problemet er temperaturen , den må ikke være for høj da det giver ranglede planter...............

9 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 5. januar 2016 kl. 14.32

Hej Svend!

Det jeg prøver at fortælle er at jeg vil forspire allerede nu ( har sået første hold i alt 15 jiffyerne 1. Januar), oghar derfor behov for kunstlys i den første tid. I marts forventer jeg også at naturen klare lysbehovet..

10 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. januar 2016 kl. 16.12

Jep.....husk at lamperne skal være så tæt på de nye små spirer som muligt ca 5cm , ellers bliver de ranglet...............

11 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2016 kl. 17.55

Svend - nu udtaler du dig igen igen igen om LED, som du ikke ved en dyt om.

M.S. - jeg har et par rør næsten magen til, og de fungerer rigtig godt og kan fint supplere i en vindueskarm. Den dækker ikke så meget, som de siger, men hvis du holder lyset omkring 30-50 cm fra planterne, kan den vel dække ca. 50 x 120 cm, måske en smule mere. Du kan jo regulere højden op og ned, som det passer bedst - du kan jo se på planterne, om de trives :) Temperaturen må gerne være nogle grader under stuetemperatur - det er ikke ideelt, hvis der er en tændt radiator lige under vindueskarmen...

Hvis du er på Facebook, er der en gruppe her, som udelukkende handler om LED til hobbydyrkning: www.facebook.com/groups/LEDPlantelys/
- du er velkommen der :)

12 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 5. januar 2016 kl. 18.17

Anja

Er glad for at du godkender røret. Ringede til prolys og fik en snak med en gut, som fortalte lidt om røret. De/prolys mener det dækker 60 x 120 cm altså ca 0,72 m2, og ikke 1,5 m2 som en enkelt forhandler oplyser på deres www adresse. 0,72 er helt perfekt ca 55 potter hvis diameter på potten er 10 cm, det er en del mere end jeg har brug for :-) Men det gir så også mulighed for at overvintrer en del større planter. Den bliver lagt i kurv.

Jeg er ikke på Facebook, så jeg må ud og låne en konto så jeg kan kigge nærmere på din henvisning.

13 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2016 kl. 18.43

Fint at du har talt med Prolys - de ved virkelig, hvad de har med at gøre :)

14 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 5. januar 2016 kl. 19.14

Hvilken rør har du Anja?

15 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 5. januar 2016 kl. 19.17

Anja

Fik kigget på Facebook gruppen, kan se du skriver dit rør er 70 cm langt. Hvad er det for et mærke?

16 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. januar 2016 kl. 23.07

Det er købt hos Bjarne Højlund på et tidspunkt, men han forhandler dem ikke længere. Du kan roligt købe hos Prolys - det er god kvalitet, de har :)

Jeg bruger dog primært de andre pærer, da jeg ikke dyrker i vindueskarmene, men et rør er jo fint til et aflangt og smalt område.

17 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 6. januar 2016 kl. 10.01

Fantastisk billede.

Af de 15 jiffyerne jeg sået 1. Januar er der idag 2 spirer som kigger frem, en chinense og en annuum. Har ellers gjort det vanskeligt for mig selv ved kun at så et frø i hver jiffy. Vækstlys ankommer i morgen, dejligt med solskin på sådan en frost klar januar dag :)

18 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. januar 2016 kl. 13.37

Kan kun sige at man skal holde sig fra "lightinthebox"!!!!!!
Iøvrigt fra alt som ikke kommer fra EU lande. både Skat og Postvæsnet tager fat i ens pengepung. Postvæsnet skal fortolde varen for dig og det opkræver de ca. 200 DKK for
Ingeborg, som er blevet klog af skade!

19 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2016 kl. 15.01

Et citat fra Anja ...............Svend - nu udtaler du dig igen igen igen om LED, som du ikke ved en dyt om.
Det er jo ikke rigtigt , jeg har både arbejdet med ledlamper og været på kursus i ledbelysning , ledlamper er absolut fremtiden , men der er mange minusser ved ledlamper til plantebelysning der har gjort at jeg har valgt en anden form for plantebelysning (højeffektive kviksølvdamplamper)
Jeg har lige nu bestilt en 12W 9-2.1 led vækstlampe E 27 fatning
349 Kr så nu må vi se hvordan det virker sammenlignet med de gamle kviksølvlamper....................

20 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 6. januar 2016 kl. 15.23

Svend

Højeffektive kviksølvdamplamper, er der virkelig noget der hedder det? Kviksølvdamplamper vil jeg da mene er ineffektive hvad angår strøm, og vel derfor de er ved at blive udfaset i byer og parker, de er vel ej heller godt for miljøet.

21 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2016 kl. 15.33

MS

Det er bare det korrekte navn for alm. sparelamper som er billige i indkøb og med en stor lumen/watt..................

22 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 6. januar 2016 kl. 15.54

ahh ok, med skadelig for miljø og menneske :)

23 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 6. januar 2016 kl. 15.56

Men spændt på din test op imod led vækstlys, super :-)

24 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. januar 2016 kl. 16.16

De er ikke skadelige , kun hvis de bliver behandlet forkert , og så er det kun teoretisk , da de indeholder meget lidt kviksølv (vacum)

25 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. januar 2016 kl. 7.34

Kviksølv er ekstremt problematisk - også i små mængder:

mst.dk/73863

mst.dk/borger/kemikalier-i-hverdagen/kampagne-naar-sparepaeren-gaar-i-stykker/

Alt bevæger sig væk fra brugen heraf og godt for det.

26 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 7. januar 2016 kl. 15.49

Økologisk gødning til chili, nogle forsalg?

28 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 11. januar 2016 kl. 16.08

@ Svend Høst

Har du modtaget dit led vækstlys, og kommer igang med dit lille eksperiment?

Mine indtil videre 10 små chili spirer står smukt under det nye led rør, ;-)

29 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 11. januar 2016 kl. 17.29

De berømte peppadrw frø hvor køber kan dem til rimelige penge??

30 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2016 kl. 23.34

Du kan ikke købe dem nogen steder som Peppadew, da det er et beskyttet navn. Men prøv at søge på Baby Pepper - det er den samme :)

Mht. gødning, så er tomatgødning i halv opløsning godt til chilier. Men skal det være let, så bare en eller anden gødning i tør form, som kan blandes i jorden...

31 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M. S, 12. januar 2016 kl. 18.47

@Anja

Mange tak for svar. Øko tomatgødning det bliver, syndes chili focus koster for meget i det lange løb. Baby pepper bliver næste år, bliver nød til at begrænse udvalget. Nu er der tid til at drage sine egne erfaringer. Tak for hjælp, både her og der ;-)

32 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Mike Hjort, 24. april 2023 kl. 14.00

Slettet af administrator 24. april 2023 kl. 18.52.

33 af 34 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2023 kl. 13.32

Slettet af administrator 26. april 2023 kl. 8.16.

34 af 34 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2023 kl. 17.05

Er rapporteret

Nyt svar til emnet »Chili starthjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Chili starthjælp

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider