Forum

Forspiring af persille

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. januar 2016 kl. 19.33

Det er næsten til at grine af, men jeg har ikke særlig stor succes med såning af hverken persille eller radiser. Radiser kan jeg købe mg til men persille bruger jeg næsten daglig pg har købt persille i potter, som jeg så har plantet i krukker eller højbed. Dog ikke de der lyse ranglede, som f. eks. Brugsen sælger, men mere robuste i store sorte potter.
Nu har jeg tænkt at starte persille indendørs om et par måneder. Er der nogen, der har prøvet det? og i hvilken slags jord?
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 14. januar 2016 kl. 19.56

Hvis jeg var dig ville jeg så udenfor. Jeg sår altid i drivhuset i april og hvis vejret er lunt spirer det allerede efter 1 uge, ellers tager det lidt længere tid. Jeg har også sået i potter udenfor ca. samme tid, så har jeg bare sat dem et sted hvor de forblev lidt fugtige og lige pludselig spirede det. Jeg har aldrig haft held med at så det indendørs, måske fordi der ikke var lys nok og fordi det er svært at holde jorden perfekt fugtig i stuevarmen. Jeg bruger bare alm. så- og priklejord.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 14. januar 2016 kl. 21.22

Ingeborg, de tynde lysegrønne persilleplanter i potter er netop dyrket indendørs.
Du kan gøre som Mette skriver, eller / og så direkte i en af dine krukker når jorden bliver lun.
Sår du igen i efteråret, kan de små planter overvintre på såstedet, og du kan hurtigt spise løs når sneen er smeltet :-)

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. januar 2016 kl. 23.09

Husker du at dele de planter du køber op? Der er jo mange enkelte små planter i sådan en potte.
Jeg ville prikle sådan et par potter om så de enkelte planter får mere plads og så senere plante ud. Det er meget nemmere end at så, for persille er altså lidt besværlig i den henseende.

Det eneste problem jeg har oplevet med radiser er fugle som napper spirene. Bortset fra det, burde det ikke volde problemer.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. januar 2016 kl. 10.20

Jeg kan godt se, og ved det jo også, at de krydderurter i potter, som vi kan købe i supermarkederne er drivhusplanter. Når jeg har plantet disse ud, har jeg delt planterne, ofte med 2-3 rødder i hver. ALDI har haft krydderurter i større sorte potter, som ser ud til at være dyrket udendørs. Lige nu har jeg da også lidt persille i en plantekasse/højbed med klart plastlåg over. Det har indtil videre klaret sig. Derfor kunne jeg tænke mig bare at fremskynde spiringen indendørs, for senere at prikle ud i mit højbed.
Min søster havde altid rækkevis af struttende persille i sort sandjord, som krævede regelmæssig vanding. Såning i min kasse med sandriller var også godt, men bare ingen persille før august måned.
Ingebor

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2016 kl. 15.41

Ja, her gror persille år ud og år ind, og sår sig selv.
Noget må luges væk, og andet sås, hvis der mangler i det bed, hvor det hører hjemme.
Vi tager frø at egen persille (2. år).

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. januar 2016 kl. 14.57

Jeg har sået inde i forgårs og tynder ud i planterne, så de får hver sin potte i et stykke tid, inden de plantes ud. Det giver store og kraftige planter, som jeg planter ud med 15-20 cm afstand. De ryger i drivhus sammen med chili og tomat engang i april og bliver taget ud af drivhuset nogle uger, før de plantes ud.

De bliver enorme - jeg kan nøjes med 10 planter og har stadig til hele året. Jeg fryser nogle meget hårdt pressede plastbøttefulde ned i efteråret, og de holder, til jeg kan høste igen.

Nyt svar til emnet »Forspiring af persille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring af persille

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider