Skrevet af: Minna KROGSGÅRD, 15. januar 2016 kl. 16.28
Hvordan laver man papirspotter ??
Vis gerne med foto.
Skrevet af: Barbara Johansen, 15. januar 2016 kl. 18.00
Mener du disse her?
www.youtube.com/watch?v=XR19qCtJGR8
Man behøver ikke bruge den 'dims' de bruger i videoen, jeg har lavet dem bare med en rund pind.
Men her viser de nogle firkantede, der er foldet:
www.youtube.com/watch?v=7dlGQP81yfo
Eller ham her, han viser hvordan man lave runde potter med en tom køkkenrule.
www.youtube.com/watch?v=uv4SmWKWj54
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. januar 2016 kl. 19.09
strikingeshave.blogspot.dk/2013/06/papirpotter-tagetes-og-flere-planter.html
strikingeshave.blogspot.dk/2012/05/klar-til-at-sa-sommerblomster.html
I min haveblog viser jeg, hvordan. Det er fint med en dobbelt magasinside fra et ugeblad, som lægges dobbelt. Hvis papirlaget er for tyndt, falder potterne fra hinanden ved håndtering
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 16. januar 2016 kl. 11.28
Jeg har sådan en dims- købt for en tier på udsalg. Men- den er ikke afprøvet endnu.
Min søster har dog brugt en, og min niece. De skulle virke fint nok.
Selv har jeg dog fortsat masser af andre slags spirepotter.... Der heller ikke er brugt- endnu! :-(
Mvh
Tine- med masser af avispapir. Det bruges dog også under kattebakkerne
Skrevet af: Minna KROGSGÅRD, 16. januar 2016 kl. 14.19
Lige præsis TAK
Skrevet af: Willy N, 17. januar 2016 kl. 19.41
@Ingeborg.
Nu er der ikke meget bæredygtighed i anvendelse af ugeblade.
Hvad der findes af kemikalier i papiret og i tryksværten er u- igennemskueligt.
Men der er og de er giftige!
Genanvendelse er en del af den bæredygtige strategi.
Men genanvendelse skal (stadig) meget ofte omfattes af foranstaltninger for modvirke miljøbelastninger.
Skrevet af: Barbara Johansen, 17. januar 2016 kl. 20.25
Løsningen mht. giften i tryksværten kunne være at bruge kladde-printerpapir. På det Universitet jeg arbejder bliver der printet tusinde af fejludskrifter, som bare bliver smidt ud. Jeg går ud fra at sådan er det på de fleste kontorarbejdspladser. Normalt er der ikke ret meget print på, så giftniveauet er ret lav.Potterne bliver lidt mere stabile og jeg får 3 potter ud af et A4 ark.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. januar 2016 kl. 20.39
Nu er det i en artikel fra Fuglebjerggård jeg har set papirpotter af avispapir for nogle år siden. Og da jeg ikke dyrker grøntsager, har jeg ikke været nervøs for tryksværten.
Hm........ var det ikke også sider fra aviserne man tørrede rumpen med for mange år siden - og da var der bly i tryksværten. Fisk blev også pakket ind i aviser.
Hvor meget Co2 beriger vi mon jordkloden med når der fremstilles urtepotter af plast. Mig bekendt er der heller ikke noget "spisemærke" i bunden af urtepotter, så mon ikke faren er til at overse?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. januar 2016 kl. 20.40
Hvidt kopipapir er kloret - so what?
Ingeborg
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. januar 2016 kl. 21.46
Du skrev ugebladspapir første gang, og det er ikke ok - avispapir er fint, da tryksværten ikke er giftig som tidligere.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. januar 2016 kl. 22.00
Hvis du med ugebladspapir mener glittet papir, som de der anvendes i de kulørte ugeblade, har vi misforstået hinanden. Jeg mener de gratis ugeblade, som er trykt på avispapir, ikke noget med kongefamilien i mine potter.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. januar 2016 kl. 22.14
Sådan lige for en ordens skyld. De små aviser, som de gratis ugeblade og f. eks. Metro Xpress er trykt på, har enpapirstørrelse, som benævnes tabloid- eller magasinstørrelse. Store avissider er i "Broadsheet" format. Iøvrigt fremgår det af mine billeder, hvor jeg laver potter at det er boligsiderne fra de gratis ugeaviser, trykt på det billige papir.
Papiret er meget billigere end det til de kulørte sladderblade, som indeholder en del kalk, som giver det blanke look, for at blive i medieverdenens jargon. Jeg har været ansat på Gutenberghus som designer i over 20 år.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 19. januar 2016 kl. 15.26
Til indlæg 8 vil jeg sige, at det er over 30 år siden, at genbrugspapir (ukloret) blev bragt på banen.
Jeg tror dog ikke, at det er det bedst egnede.
Vi har sådan en købt model til fremstilling af papirpotter, men det er min kone, der betjener den. Jeg tror, at det er avispapir, hun bruger.
Skrevet af: Michael Bæk, 22. januar 2016 kl. 22.08
Mig bekendt bleger man i dag papir med ilt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. januar 2016 kl. 0.57
på www.miljonet.org
kan man læse:
" I skandinavien sker blegning i dag oftest med en kombination af hydrogenperoxid (brintoverilte) og natriumsilikat eller oxygen (ilt) under højt tryk i en basisk opløsning. I forbindelse med blegningen anvendes nogle hjælpestoffer, f.eks. kompleksbindere (EDTA, DTPA m.fl.) /5/ . Der er også forsøgt blegning med enzymer. "
Det lyder da ikke helt uskyldigt? Og det er da uvist, hvor vore trykkerier køber deres papir. Det er nok prisen der afgør det, mere end hensynet til miljøet, men det må stå for min egen regning.
Ingeborg
I
Skrevet af: Michael Bæk, 4. februar 2016 kl. 16.59
Jeg har ikke min kemi present, men hvis jeg husker ret er restproduktet af blegning med brintoverilte (H2O2) rent vand (H20) og ilt (O2), dvs. helt uskadeligt.
Enzymer er ikke nødvendigvis skadelige, så ville det være farligt at synke spyt.
Hvad angår kompleksbinderne vil jeg mene, at deres formål er at binde metalioner (sikkert fra farvestof o.lign.) i papirmassen, så de udfældes. Hvis man ikke fjernede dem ville de formentlig reagere med de overskydende iltatomer fra brintoverilten, så formålet med deres fjernelse er nok både at optimere den kemiske blegning og at fjerne farvede partikler.
Men uanset at det ikke er så giftigt som dengang man brugte klor, er det sikkert en god ide at købe svanemærkede produkter. Så er der forhåbentlig styr på både produktion og udledning af restprodukter til vandmiljøet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Papirs potter?