Forum

Spørgsmål om temperatur ved forspiring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 23. januar 2016 kl. 17.47

Hej :)

Jeg er for nyligt flyttet og bor nu i en lejlighed med udestue, hvilket jeg tænker må være om at udnytte ift forspiring, frem for vindueskarmene.
Mit spørgsmål går på temperaturen om natten- hvad er minimum temp når man forspire grøntsager? Ved godt at de alle har individuelle behov, men jeg har kun udestuen, så de må prøve at enes :) Jeg tænker som minimum frostfrit selvfølgeligt, men måske nærmere at den ikke skal under 10?
Det vil være majs, bønner, ærter, græskar primært, der skal forspires og nok også kål og porrer.

Venlig hilsen

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 23. januar 2016 kl. 17.48

Tilføjelse: Udestuen er kun til forspiring, når de er klar bliver de plantet ud i kolonihaven. Jeg vil gerne forspire dem så store som muligt inden udplantning ellers æder dræbersneglene dem fuldstændigt og derfor prøver jeg at finde ud af hvor tidligt jeg kan gå igang.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. januar 2016 kl. 18.42

Her er lidt hjælp at hente:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/338.html

Det går på jordtemperaturen, som selvfølgelig svinger mindre hen over døgnet end luft temperaturen. Jo større potte eller bakke, jo mindre udsving.
Vær også opmærksom på at nogle afgrøder vil løbe i stok hvis de oplever for kolde temperaturer som små. Dem du nævner er nu ikke problematisk hvad det angår.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. januar 2016 kl. 20.42

Vær opmærksom på, at majs ikke kan danne grønkorn ved temperaturer under 15 gr. De vil derfor ikke trives i kolonihaven før temperaturen er kommet derop.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. januar 2016 kl. 23.06

Det er en god plan i forhold til dræbersneglene.

Bortset fra, at du er alt for tidligt ude, så kan en udestue være perfekt til det formål.

Selve spiringen kan du lade ske i stuen og så lytte potterne ud i udestuen,når spiring er sket.

Du kan dog roligt vente til marts før du starter på såning af de tidligste (ærterne).

Brug tiden frem til marts til at planlægge hvilke afgrøder du vil
have og deres såtid.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. januar 2016 kl. 12.47

Hej Anna L. T.

Jeg har nøjagtig samme kombination: Lejlighed med udestue (lukket altan med skyderuder) og en kolonihave.

Jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer:

Jeg sår tomater ca. den 20. februar i stuens vindueskarm. Når planterne er kommet op ca. 1. marts, kommer de ud i udestuen om dagen, når der er solskin. Om natten og i overskyet vejr står de i en vindueskarm indendørs.

For det forholder sig sådan, at temperaturen i solskinsvejr typisk kommer op på 20-25 grader. Af og til må jeg endda lukke vinduerne op, for at der ikke skal blive for varmt. Men når det er gråvejr og om natten, er der hundekoldt.

Nu skriver du ganske vist ikke noget om, at du vil dyrke tomater. Men tomater (og chili) er nok det, man kan så først, eftersom begge dele kræver en lang væksttid, før der kommer udbytte.

Grønkål og blomsterfrø vil jeg nok så i begyndelsen af april. Min erfaring er, at man skal begrænse sig og ikke begynde for tidligt.

Hvis man har alt for meget stående i udestuen, er det for det første sværere at flytte ind, hvis det skulle blive for koldt. Jeg kan nemt snuppe to små plastpotter med tomatplanter med indendørs, men det er bøvlet at flytte meget med dem, når de først er plantet ud enkeltvis, og endnu mere bøvlet at flytte med store bakker med kålplanter.

For det andet er det min erfaring, at der lettere går bladlus i planterne, hvis man har alt for mange stående. Jeg har i årevis kæmpet med bladlus i min udestue. Jeg tror, at planterne ofte bliver svækkede af de store temperaturskift, og desuden når de står for tæt. Derfor begrænser jeg forspiring i udestuen.

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. januar 2016 kl. 14.23

@Doris. Måske du også har myrer i udestuen? Nogle myrearter sætter bladlus på planterne. I så fald kan det hjælpe at bekæmpe myrerne.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. januar 2016 kl. 18.09

Hej Claus K. Madsen

Nej, jeg bor på anden sal og har aldrig set myrer i min udestue!

Jeg bekæmper bladlusene med sæbevand, men efter et par måneder kommer der igen et angreb. Sådan er det, og det må jeg leve med ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. januar 2016 kl. 23.37

Ok. Det er så en anden slags udestue end jeg umiddelbart så for mig.
Du kan evt. prøve med biologisk bekæmpelse. Der er forskellige rovinsekter på markedet. F.eks.
www.nyttedyr.dk/skadevoldere/bladlus.aspx

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. januar 2016 kl. 23.41

Nej - myrerne sætter ikke bladlus på planterne... Bladlusene kommer, fordi nogle stykker har overvintret enten som æg i jorden eller som voksne individer i revner og sprækker.

Har du andre planter stående i udestuen, som kan være overvintringsplads for lusene?

Jeg vil også foreslå nyttedyr - en tidlig portion (april) kan holde udestuen stort set lusefri hele sæsonen, hvis de bliver sat ud, inden angrebet er for stort.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. januar 2016 kl. 10.16

Hej igen

Jeg beklager, at mit problem med bladlus tager fokus væk fra trådens oprindelige emne. Men det var faktisk min hensigt at advare mod problemet, da min erfaring er, at der nemt kommer bladlus i den slags udestuer. I det boligbyggeri, hvor jeg bor, er det kun meget få, der kan holde liv i planter i deres udestue. Der går utøj i planterne, og det orker folk ikke at kæmpe med.

Men lige for at afslutte sagen om bladlus:

Jeg har tidligere haft nyttedyr i udestuen, men blev træt af dem. For at man kan holde nyttedyr, skal der jo være føde til dem, dvs. at man ikke bare har én slags uønsket kræ, men hele to! Så foretrækker jeg metoden med sæbevand!

Og ja, selvfølgelig har jeg masser af planter i udestuen hele året. Her i vintertiden er det – ud over de faste planter så som bourgainvillea – adskillige planter fra kolonihaven, som ikke kan tåle frost, f.eks. citronverbena, engletrompet, nerier, dipladeniaer og adskillige fuchsiaer.

Lige nu sidder der levedygtige bladlus på mine fuchsiaer – også selv om temperaturen har været meget lav (3-7 grader)mens der var frostvejr.

Jeg tror, at den eneste løsning, der kan fjerne problemet helt, er, hvis jeg smider alle mine planter væk og undgår at have planter derude i en periode. Men det er jeg selvsagt ikke parat til. For problemet ville med garanti opstå igen – om ikke før, så næste gang jeg slæber planter hjem fra kolonihaven.

Med venlig hilsen

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Spørgsmål om temperatur ved forspiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spørgsmål om temperatur ved forspiring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider