Skrevet af: Nicolas Alstrup, 28. januar 2016 kl. 21.05
Hej,
jeg har planer om at dyrke lidt hamp (af den lovlige slags selvfølgelig) her til foråret, men den jord jeg gerne vil dyrke på er fyldt med kvikgræs :-/ En permakultur-landmand jeg snakkede med i Italien mente, at jeg blot kunne slå græsset helt ned, og så bare sprede frøene oven på, men jeg syntes det lyder lidt tvivlsomt, og lidt for dyre frø til at eksperimentere med... Er der nogen, der har nogen erfaringer med eller viden omkring at så direkte oven på kvikgræs???
Skrevet af: Tilde P., 28. januar 2016 kl. 21.57
Jeg går ud fra, at du har sat dig ind i det omfattende regelsæt vedrørende dyrkning af hamp i Danmark.
Såning ovenpå jorden i en kvikpels og uden jordbehandling, tror jeg ikke du får noget ud af. Hampefrø er meget eftertragtede af dyr og fugle. Det vil kun blive få, om overhovedet nogen, der vil komme til at spire. Kvik er en meget aggressiv plante, så enkelte hampeplanter vil ikke have de store chancer for at kunne udvikle sig.
Du kan pløje arealet, når det bliver godt at køre her i foråret. Hvis kvik bliver puttet omhyggeligt ned i 10-15 cm dybde, er det kun meget få der kan komme op dernedefra.
Skrevet af: Nicolas Alstrup, 28. januar 2016 kl. 22.39
Mange tak for svar. Ja, jeg har sat mig ind i regelsæt og ansøgning :-)
Kan man godt pløje oven i kvikgræs? Troede det var for stærkt til at kunne det?
Skrevet af: Tilde P., 28. januar 2016 kl. 22.53
Det er den eneste mulighed, du har. Kemi duer ikke om foråret. Græsset skal slås helt i bund. Du skal finde en med en god plov og som har forstand på at stille den rigtigt. Normal pløjedybde 20-25 cm. Hvis kvikken kommer ned i bunden af furen, kommer det ikke mere. Du må ikke tænke på at fræse eller harve inden pløjning. Hvis kvik har ro, ligger alle udløberne i de øverste 5 cm. Få dem ned i bunden af furen, så er det "godnat Alvilda" ;-)
Skrevet af: Nicolas Alstrup, 29. januar 2016 kl. 8.47
Okay, tusind tak, vil forsøge at finde en af naboerne, som har en god plov :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så hamp oven i kvikgræs?