Forum

Spændende forskningsprojekt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. februar 2016 kl. 15.40

Endnu engang viser naturens mangfoldighed og kompleksitet sig at rumme fantastiske muligheder. Skovmyrer kan måske fremme økologisk frugtavl ved at bekæmpe frostmålerens larver og måske også skurv:

okologi.dk/oekologi-og-erhverv/nyheder/2016/02/oekologi-forskning-oekologi-erhverv-nr-582

Tænk over det næste gang du bander over myrer - måske er der flere fordele end ulemper ved at have dem i haven :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. februar 2016 kl. 18.57

Hvor stor er skovmyres aktionsradius ?

Hvor mange myretuer skal der etableres pr. ha. frugthave ?

Hvad skal myrerne leve af, når der ikke er flere frostmålerlarver ?
Andre, måske sjældne, sommerfuglelarver, når de bliver flyttet fra deres naturlige biotop?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. februar 2016 kl. 19.18

Bestemt et spændende projekt. Her er omtale af et andet lignede:

naturerhverv.dk/tvaergaaende/gudp/gudp-projekter/2013/myrer-nyt-biologisk-vaaben-i-baeredygtig-insektbekaempelse/

Der er gang i myreforskningen... Jeg har selv observeret at en koloni af gulemyrer tilsyneladende holder to af mine stikkelsbærbuske fri for bladlus. Alle andre ribes i haven bliver angrebet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. februar 2016 kl. 11.03

Claus, det er præcis sådanne oplevelser i nyttehaven jeg finder vildt spændende ;) Følg endelig op, hvis det sker igen, gerne med billeder og en snak om nyttige myrearter og hvordan vi tiltrækker dem til bærhaven m.m.

Jeg har flere gange udsat spuling af en stor lusekoloni i Artiskokker og været heldig at kunne følge, når Svirrefluer og Mariehøns gik i gang og i løbet af nogle dage fik spist op.

Hans, du har ret i, at der er mange overvejelser, som skal foretages og spørgsmål der skal besvares, men det er jo det der er sat igang nu. Perspektivet i brugen af nyttedyr finder jeg langt mere interessant (intelligent ?) end at sprøjte gift ud over fødevarer.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. februar 2016 kl. 18.53

Jeg holder øje med udviklingen ved de gule myrer. Herunder om de skulle finde på at holde rodlus på mine buske i stedet for. Det er der vist nogle af de gule arter som har for vane.
De er muligvis flyttet ind fordi jeg har lagt ukrudtsdug og flis under buskene.

Mht. skovmyrerne, så gad jeg godt vide hvordan man vil få dem til at slå sig ned i en biotop de åbenbart ikke selv opsøger. Vi må vente og høre...

Nyt svar til emnet »Spændende forskningsprojekt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spændende forskningsprojekt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider