Forum

Placering af plantekasse/høj

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. marts 2016 kl. 10.43

Hej - Min plantekasse/højbed (kald det hvad I vil :-))er tjenlig til u dskiftning. Den er i løbet af årene kommet til at stå i ret megen skygge, så måske skulle den nye kasse have et nyt sted.
Men hvad er den ideelle placering til en kasse, som fortrinsvis skal beplantes med persille og andre krydderier. Målene skal være 120x80 cm, fordi jeg har et kraftigt understel af egetræ, som jeg vil have ændret lidt - og slået lærkebrædder på. Måske med en indvendig foring?
Jeg kan placere den op ad en sydvendt mur - helt uden skygge, bortset fra at jeg kan sætte en parasol over, hvis det er nødvendigt. Måske kunne manden i huset også bygge et lille stativ på, så jeg kan lægge et solgardin henover.
Er der andre forslag til en placering?
Jeg vedhæfter et billede af den gamle kasse i dens "blomstringstid" for 8 år siden.
Mange hilsner
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. marts 2016 kl. 9.31

Det kan ikke passe, at der ikke er nogen der kan svare på mit spørgsmål. Bare en retning ? nord, syd, øst vest ? eller sol, skygge, halvskygge?
Ingeborg

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 15. marts 2016 kl. 9.42

Jeg vil foreslå både sol og skygge, det er vel også lidt afhængig af hvad du skal dyrke. Tomater skal have sol, men kan blive grønnakker hvis de får for meget osv.

Min egen har sol fra middag og en del af eftermiddagen, så skygger et træ en times tid og så er der sol igen.
jeg har haft fine kartofler, tomater, dild, persille, gulerødder og ærter med godt resultat.

Men det store høje bede kræver at jeg er vaks med vandkanden :-)

Nyt svar til emnet »Placering af plantekasse/høj«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Placering af plantekasse/høj

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider