Forum

Jordtræthed

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2016 kl. 6.54

Hvilke erfaringer har I med emnet og med Tagetes eller andre metoder til at imødegå det?
Jeg er også meget interesseret i evt. Link til artikler om årsagerne til jordtræthed.

www.ctahr.hawaii.edu/oc/freepubs/pdf/PD-35.pdf

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 15.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2016 kl. 16.44

Frank, det er for simpelt. Så kunne problemet jo blot afhjælpes ved at give en alsidig gødning i forbindelse med omplantningen og, som du ved, er det ikke en løsning der virker.

Småkræ :)

Er det rigtig forstået, at det er meget let at være selvforsynende med frø af de relevante Tagetes? Jeg overvejer at tage den med ind i sædskiftet med ét bed om året, men vil ikke købe frø hvert år.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. marts 2016 kl. 17.15

"Jordtræthed" er formentlig et symptom med sammensat årsag. De årsager der hyppigst nævnes er nematoder, svampe, bakterier. Andre årsager kan være allelopatiske stoffer, udpining af jorden for næringsstoffer. I meget gamle frugtplantager (før ca. 1960) kan forurening med tungmetaller vel også spille en rolle.

En ekstra finte ved nematoderne er, at de kan overføre virussygdomme. Man kan således tænke sig at både nematoder og virus bliver opformeret i den første beplantnings levetid. Her lidt om det: www.scri.ac.uk/files/files/annualreports/1998/22NEMATO.PDF

Her er et studie af de forskellige årsager til jordtræthed i æbler:
link.springer.com/article/10.1007/BF00012835
Ved andre arter kan det selvfølgelig være andre årsager.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2016 kl. 17.58

Tak for link Claus.

Jeg har fået den opfattelse, at der ikke nødvendigvis er mistrivsel eller sygdom ved den plante, som skal erstattes. Altså du vil have nogle andre roser end dem der står i et bed i forvejen - ikke fordi de er syge, men blot fordi du har skiftet smag. De nye roser indkøbes og plantes, men vil ikke trives p.g.a. "jordtræthed".

Da der ikke var sygdom eller mistrivsel ved de oprindelige beboere i bedet, men kun ved de nye beboere, virker det som en mere kompleks årsag end blot næringsmangel. Opformering af sygdomskim og ophobning af "allelopatiske stoffer" er plausible forklaringer i mine ører. Man kan forestille sig, at en plante med et etableret rodnet og måske i en symbiose med mykorrhiza er modstandsdygtig, mens dette ikke gælder en nyplantet plante.

Enormt interessant!

Er her nogen med erfaring fra frøhøst i større mængder af Tagetes?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 21. marts 2016 kl. 20.25

Hej Tom
min erfaring med frøhøst fra tagetes er minimal, da dræbersneglene hos mig elsker tagetes. Jeg mener, at kunne huske at dræbersnegle også er en udfordring hos dig.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2016 kl. 21.03

Hej Lone

Jo tak, de er stadig en plage, men det går den rigtige vej :-)

Jeg vil prøve at producere frø i år og lykkes det, vil jeg tage dem ind i et sædskifte fremadrettet. Jeg vil prøve at få fat i frø fra T. patula og T. erecta, men der er jeg ikke nået til endnu.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 21.11

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2016 kl. 22.18

@Frank
Faktisk kender jeg ikke symptomerne på jordtræthed, har aldrig selv haft oplevelsen. Det er nok mere held end forstand, men nu ved jeg da efterhånden, at der er visse overvejelser man bør gøre sig, når man planter nyt :-)

Hvis nematoder er én af årsagerne, så er jeg interesseret i at afprøve effekten af tagetes i et sædskifte. Har altid fundet planten grim og forbundet den med ældre menneskers haver og udplantning af sommerblomster - nu er jeg så kommet i den kategori :)

Jo mere jeg googler, desto mere kan jeg se, at det er almindelig kendt, at Tagetes kan noget med jord og plantesygdomme. Jeg er åbenbart bare en af de få, der ikke bruger planten. Vi må se om jeg kan snyde dræbersneglen og få opformeret en masse frø i år. Der skal både forkultiveres og prøves med såning på blivestedet.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. marts 2016 kl. 22.34

Nyt svar til emnet »Jordtræthed«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordtræthed

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider