Skrevet af: Jakob Jensen, 25. marts 2016 kl. 22.30
Hej alle
Vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere overskriften.
Sidste pr i drivhuset havde jeg lidt blandet tomat og agurk. Jeg havde hængt nogle snore ned til at binde dem fast til. Synes bare ikke det virkede så godt. Planterne blev ved med at glide ned af snoren. Det er jo begrænset hvor hårdt man kan binde dem fast.
Synes plantespiraler er en god måde, men ret dyr hvis man som mig har en del planter.
Er der nogen der har nogle fantastiske råd til billige måder at "styre" sine planter på?
Go påske
Jakob
Skrevet af: Tom Andersen, 25. marts 2016 kl. 23.02
De skal ikke bindes fast men blot vikles om snoren efterhånden som de vokser i højden.
Bruger moderne tøjsnor der hænger ned fra oven og forankret forneden på forskellig vis.
Skrevet af: Jakob Jensen, 25. marts 2016 kl. 23.23
Det var også sådan jeg gjorde sidste år men synes ikke det virkede særlig godt... Må prøve igen i år :-)
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 9.46
Halmstrikker?
Det har jeg brugt, men da havde vi også kanin- og fik halm i de små baller.
Skrevet af: Jakob Jensen, 26. marts 2016 kl. 9.54
Hvad er halmstrikker?
Skrevet af: Tom Andersen, 26. marts 2016 kl. 10.51
Jeg tror det er en nordfynsk dialekt for bindegarn - altså den snor der var bundet om en halm- eller høballer før i tiden :-)
Jakob, snor du planterne omkring så snart topskuddet er langt nok?
Jo flere vindinger desto mere stabilt er det.
Skrevet af: Tine Horsum, 27. marts 2016 kl. 1.56
Det er nu jysk! På mine kanter hed det høstbindegarn. :-) Sjælland.
mvhTine
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. marts 2016 kl. 7.37
du binder snoren rundt om planten forneden først - ikke for stramt - og så foroven derefter snor du forsigtigt planten om snoren
Skrevet af: Tilde P., 27. marts 2016 kl. 9.05
@ Tine.
For længe siden på Lol-Fal. hed det " Hyssingbånd". Det var det, som var lavet af sisaltaver. :-)
Skrevet af: Hanne Christensen, 27. marts 2016 kl. 14.10
Jeg gør som Mogens M og bruger moderned høstbindegarn, blå lidt kraftig nylonsnor.
Hvis du bruger for tynd snor laver snoren skader på stammen, der er ofte her at skimlen starter, har jeg bemærket.
Snoren kaldes også for polykordel
Skrevet af: Tilde P., 27. marts 2016 kl. 14.35
Min kilde siger, at tomater helst skal snoes med uret rundt om snoren, og at det er særlig vigtigt , at det samme gøres med agurker.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Billig »opbinding« af agurk og tomat