Skrevet af: Mette Hougaard, 4. april 2016 kl. 17.11
Hej alle sammen
Jeg har netop bestilt kaffebønner og vil forsøge at plante mine egne kaffetræer.
Der er tale om en Cofee Arabica kaffeplante.
Jeg har læst mig til at de skulle være svære at få til at spire.
Er der nogle af jer som har erfaringe med at så jeres egne kaffetræer, og kan lære mig lidt omkring hvordan jeg får flest mulig til at spire?
Så,
- Hvordan skal frøene plantes?
- Skal de have gødning?
- Skal de stå i noget bestemt jord?
- Lys, skygge eller en mellemting?
Jeg har læst at de skal plantes og stå i en konstant temperatur? Har læst både 20 grader og 27 grader.
Jeg har ligeledes læst at det er en fordel med ekstra varme nedefra - fx have potten til at stå på en radiator?
Ved i om ovenstående er sandt eller falsk?
På forhånd tak :)
Skrevet af: Mogens; E., 4. april 2016 kl. 19.55
Hvis du kan få fat i en ikke ristet kaffebønne lægges den i en urtepotte med lidt fugtig jord. Sæt en plasticpose med et lille hul i toppen, over potten. Efter de første kimblade dukker frem må planten ikke berøres. Den skal stå i en konstant temp. på ca. 20 grader - undervarme er unødvendigt. Temp. svingninger kan nemt ødelægge planten. Når den er omkring 15 cm. høj fjernes posen og den får lidt gødning. Efter mellem 1 og 4 år vil den sætte blomster (hvis du er heldig). En gang i mellem kan man købe kaffeplanter i Netto, det er arten Robusta som er den mest hårdføre. Det er en desideret indendørs plante, som ikke må udtørre. www.Barney.dk er et skønt område for havefolket, man bliver så nemt fristet af alt det han har, bla. kaffebønner.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kaffeplante