Forum

Mine tomatplanter døraf vækstlys

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christa Hedegård, 4. april 2016 kl. 20.13

Har de sidste 20 år sået tomatplanter i februar måned. Har aldrig kunne slå dem ihjel. Sidste år skulle det så være rigtig godt, så jeg købte en stor led vækstlys pære sunflux proplant 6 15 w 120 graders spredning som jeg mener, at en på denne side anbefalede. Efter jeg har fået lampen, sidste år og det samme i år, ser tomatplanterne meget dårlige ud. Peber og aubergine ser fint ud. Tomaterne får nogle sår agtige hvide plamager eller blærer på stænglen. Blade falder af og væksten stopper. Så slukker jeg lampen 14 dage og de ser ud til at komme sig. Jeg hæver lampen så afstanden bliver større. Lampen hænger næsten i loftet og planterne står på et bord. Jeg har sat tiden ned fra 6-8 timers lys ned til 2 timer pr dag. Alligevel er mine tomatplanter blevet dårlige igen efter de havde kommet sig lidt. Har læst at der er noget der hedder ødemer. hvor for meget vand og for meget kunstigt lys gør at cellevæggene sprænges, da planten drikker sig ihjel . Men siden jeg læste dette har jeg holdt planterne til den tørre side og kun giver en anelse vand når de var meget tørre. Hvad slår mine tomatplanter ihjel?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. april 2016 kl. 20.55

Aner intet om kunstigt lys, men tomatplanter kan blive solskoldede af at stå
I direkte sollys, især i drivhus....måske en parallel her?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2016 kl. 18.31

Den smule lys man får fra en sunflux proplant6 15 w 120 kan ikke svie en tomatplante og det kan solen som regel heller ikke . da tomater i naturen vokser i sub / tropisk egne hvor sol intensiteten er mange gange stører r end her i DK.
Problemet her er overvanding , måske for megen gødning.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Brandt, 13. april 2016 kl. 22.19

Jeg har oplevet det samme med mine tomat planter og kunstigt led lys. Første gang jeg benytter LED kunstigt vækst lys til tomater som jeg selv har sået.
Min teori er at LED lyset er noget kraftigere tæt på pæren hvor lyset er meget koncentreret, efter jeg har hævet mine 2 LED pærer til 40-50cm højde er tomaterne holdt op med at krølle bladene hvorefter de tørrede ind. Jeg har også ny spirende Lichi frugter, her havde jeg også fået noget der kunne ligne sol skader efter hvad jeg har kunne google mig til.
Til at starte med sad den første pære i en kontor lampe kun 10 cm fra toppen af planterne.

De har ny stået med LED pærene 40-50 cm over sig snart 14 dage, der er ikke kommet flere skader på tomaterne og 2 af dem er endda ved at blomstre nu.
Jeg har sået 5 forskellige slags og nogen har taget større skade end andre, den ene sort er blevet meget høj og tynd da alle blade blev stærkt beskadiget og den herfor kun kunne optage en lille mængde lys, det er min egen teori.

Jeg har 2 frø som først er spiret efter jeg hævede pærene, og de ser pæne ud uden skader som ellers havde ramt mine andre tomater planter.

Gødning har de først fået den seneste uge.

Her er et billede fra det ene sæt tomater, og en majs plante for at vise højden på pæren fra planterne.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Brandt, 13. april 2016 kl. 22.27

Glemte at tilføje at jeg har LED lyset tændt fra ca. 07-08 om morgenen til 22-23 om aftenen.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 5. november 2020 kl. 9.46

Hej Michael Brand, kan se at problemet nok kommer fra den lyskilde du bruger. Det rød/blå lys afsætter næsten alt dets energi i de første blade det møder, derfor brænder man nemt de øverste blade på sine planter med den slags lys.
Det er bedre at bruge dagslys vækstlamper hvis man skal oplyse større planter, af flere grunde; For det første er de fleste planter designet fra naturens side til dagslys, og ikke til det røde/blå lys. Desuden har de fleste planter også brug for en del af de grønne bølgelængder for at vokse. Dertil kommer at det hvide lys også trænger længer ned langs planten og giver lys til de nederste blade. Det giver stærkere planter. De kan finde mere information her: www.sunflux.dk/da/products/led-plantelys-grolys-vaekstlys

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. november 2020 kl. 11.07

Mon ikke Michael Brandt har fået løst sit problem det er mere end 4 år siden..............................

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mike Andersen, 5. november 2020 kl. 11.46

Hej Michael, problemstillingen er skam stadigvæk aktuel da der stadigvæk sælges denne type lyskilder, hvilket ikke er en dårlig lyskilde...
Men mange sammenlignings test viser, især med tomater ol., at det ikke er et godt valg... Så derfor syntes jeg det er en vigtig viden der giver mening selv i dag. :-)

Nyt svar til emnet »Mine tomatplanter døraf vækstlys«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mine tomatplanter døraf vækstlys

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider