Forum

Eg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 5. april 2016 kl. 18.23

Hej
Jeg har et ca 3 år gammelt egetræ, selvfølgelig ældre fra planteskole, men jeg har haft det i tre år. Træet er omkring to m højt.
Jeg er så småt begyndt at opstamme det, men ca 1,80 m oppe har toppen delt sig i to lige store grene. Er det ok, at træet får to hoved-top-stammer eller skal jeg klippe en af grenene af.
Ved, at træet på sigt lettere kan flække ved storme etc. Når der er to grene der deler sig.
På forhånd tak for svar
Benedikte

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2016 kl. 18.37

Sådan skal egetræer nu engang se ud , lavstammet med en masse store side grene...........

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 5. april 2016 kl. 19.14

Det bestemmer du helt selv. Hvis du har forestillet dig et højstammet træ, klipper du bare det ene skud af. Det sker der absolut ikke noget ved. vent eventuelt lidt med at beskære mindre grene. Træet skal have en vis bladmasse for at gro optimalt, så fordel opstamningen over flere år.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 6. april 2016 kl. 15.54

Hej Benedic(k)te når stammen er 10 - 12 cm i diameter 15 cm over jorden, kan du fjerne den nederste gren ved basis, derefter kan du max. fjerne én sidegren årligt, derved får du en stamme der kan holde til blæst og storm. Når du derimod klipper alle sidegrene væk nu, vil stammen blive slank som en blyant. Der hvor toppen har delt sig kan du klippe den mest skæve ned til halv længde. Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 6. april 2016 kl. 18.54

Tusind tak for brugbare svar. Jeg vil ikke i år klippe flere sidegrene af
❤️Benedikte

Nyt svar til emnet »Eg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Eg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider