Forum

Jordbærtårn – egnede spande?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 8.46

Jeg har set en god ide til dyrkning af jordbær i et tårn bygget af spande.
www.apieceofrainbow.com/diy-strawberry-tower/
Men hvor kan man købe spande, som er egnede til det? Billige spande fra byggefirmaer er lavet af alt muligt plastikaffald, som sikkert ikke egner sig til dyrkning af spiselige afgrøder.

Sidste år havde jeg jordbær i en af mine kæmpekrukker, men krukken kan ikke flyttes og står alt for langt væk fra mine regnvandstønder.
Et jordbærtårn vil jeg kunne sætte i nærheden af regnvandstønderne.
Hvor kan jeg købe egnede spande?
Ingeborg

1 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. april 2016 kl. 10.37

Hvad med at spørge et storkøkken om de har spande tilovers. De får ofte mayonaise, agurkesalat mm i fine hvide spande. Når de har været brugt til opbevaring af fødevarer, kan de vel også bruges til at dyrke dem i?

2 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 11.59

Jeg har set et billigt gør-det-selv jordbærtårn, hvor der er 3-4 stålrør sat lodret i jorden (for stabilitet), sort plastik (fx. en plastiksæk med bunden klippet op/af) trukket stramt udenpå stålrørene og igen noget stormasket trådhegn udenpå til at holde på poserne + jorden man fylder i ovenfra.

Herefter skærer man huller til jordbærplanterne med passende mellemrum ned langs siden og sætter dem ind. Så vander man ovenfra.

Man kan evt. plante krydderurter på nordsiden af dette "tårn". ;-)

3 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 12.06

Jeg vil dog lige tilføje, at jeg ikke har prøvet det selv, så har ingen erfaring med holdbarhed eller frugtbarhed. ;-)

(vil dog prøve at lave et i år)

4 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 12.16

Slettet af administrator 11. april 2016 kl. 20.55.

5 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 15.11

Tak for de gode råd. Desværre kender jeg ikke lige et storkøkken, som ikke er kommunalt. I det kommunale storkøkken må de gerne smide spandene ud, men ikke forære dem væk, endsige sælge dem.
Ideen med stålrør m.m. er jo også helt god, hvis man har tingene i forvejen. Jeg vil ikke ud og købe en hel rulle tråd fordi jeg skal bruge 1,5 meter. Så det må være spande med levnedsmiddel godkendelse jeg skal købe. Dem har jeg et par stykker af som jeg bruger når jeg sylter i større stil. Desværre har forretningen dem ikke mere.
Ingeborg

6 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 16.35

Ingeborg, umiddelbart vil jeg mene, at alle spande af hård plast vil være brugbare, da der næppe er ftalater i (blødgørende og hormonforstyrrende stoffer) i. Så de forholdsvis bløde murerspande dur nok ikke.

Men måske kan du henvende dig til fx. en planteskole og høre om de har nogle store, brugte plantepotter som alligevel skal smides ud?

Så vidt jeg kunne se via dit link, så er det en sådan type "spande" de bruger. ;-)

7 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. april 2016 kl. 16.51

Har set kompostbur der ser sådan ud. Det er dog firkantet.
Mvh

8 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 16.58

H. Christensen:
Tjaaah, måske kan det bruges på den måde også - og så skifte mellem flere og plante de ældste til, før man tømmer dem ud i haven og fylder op igen. :D

9 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 19.35

Planteskolers potter er næsten alle beregnet til prydplanter. Det kunne interessere mig om planteskoler skelner mellem potter til "uspiselige" planter og træer og potter til frugttræer og buske.
Ingeborg

10 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. april 2016 kl. 21.13

Med mine år i faget, så er jeg ret sikker på, at det er akkurat de samme potter man bruger i både erhvervsgartnerier og økogartnerier uden at skelne om det er til spise- eller prydbrug. :)

11 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. april 2016 kl. 22.05

Desværre er det jo sådan at ting man har brugt i mange år pludselig viser sig at have velbegrundede mistanker om at de ikke er uskadelige, for hverken mennesker eller miljøet.
Ingeborg

12 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2016 kl. 9.16

Livet er farligt - man kan dø af det.

13 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. april 2016 kl. 11.19

Jeg tror ikke man skilner imellem om det er til spisebrug eller til pryd.
Så vil det også blive endnu dyre at gå på planteskole.

14 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2016 kl. 15.59

Mogens E.
Tak for et yderst velkvalificeret svar. :-(. Men er tanken bag økologi ikke at minimere "farligheden"?
Ingeborg

15 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2016 kl. 16.03

Nu har jeg lige set at der i bunden af den lige indkøbte persillepotte står PS 6. Det står der ikke under mine indkøbte blomster i potter. Så den virksomhed, som har produceret min persille anvender potter til spiselige afgrøder. Mon ikke vi kan gå ud fra at det er lovbestemt, hvad den slags urter må dyrkes i?
Ingeborg

16 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. april 2016 kl. 18.08

Ingeborg:
Jeg er ualmindelig god til at finde oplysninger på nettet og nu har jeg fundet ud af, hvad dit mærke betyder. ;)

Det er øjensynlig en af de værste grupper, som man bør undgå, at du har fået fat i med den persillepotte, deværre. Det burde økologiske erhvervsgartnerier holde sig langt fra. Men du kan evt. læse det her:

io9.gizmodo.com/how-to-recognize-the-plastics-that-are-hazardous-to-you-461587850

17 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. april 2016 kl. 23.40

Polystyren er almindeligt anvendt til fødevareemballage og engangsservice. Flamingo er også en form for polystyren.

Det er rigtigt at PS kan indeholde en lille rest af råmaterialet styren, som i meget små koncentrationer kan vandre over i fødevaren og vel også jord i en urtepotte. Styren er ikke ufarligt men forekommer på den anden side naturligt i f.eks. jordbær. Koncentrationen er som altid det springende punkt.
Da myndighederne vurderer at PS er sikkert fødevareemballage og sågar til varme drikke er jeg ikke betænkelig ved urtepotter af PS.

18 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. april 2016 kl. 0.53

Claus K. M.

Umiddelbart er jeg enig - og så dog ikke alligevel. ;)

Blot fordi et stof er godkendt af myndighederne i små mængder, gør det altså ikke nødvendigvis sikkert. Og der er undersøgelser der viser, at det afgiver en del højere doser styren (som regnes for kræftfremkaldende), hvis det bliver varmet op.

Jeg var til åbent universitet i Odense for ca. 1½ år siden omkring hormonforstyrrende stoffer (ikke lige i denne type plastik) i naturen og snakkede med professoren efter lekturen. Han sagde sådan set det samme, nemlig at vi rent praktisk ikke kender de fulde konsekvenser, selv ved små såkaldte "sikre doser". :-/

Mvh. :)

19 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2016 kl. 13.27

Professoren har skam ret i at det er vanskeligt at levere "negativt bevis". Men nu lever vi altså i en tid hvor analysekemikerne er så dygtige at de kan finde lidt af alting alle steder. Altså må myndighederne lave nogle kvalificerede skøn af grænseværdier. For sådan noget som styren vil jeg tro at man har noget arbejdsmiljødata fra plastindustrien. Dvs. at man ved at eksponering af en vis størrelse giver skader af en et vist omfang. Udfra det prøver man så at skønne hvad man kan forvente af meget lavere doser. Hertil lægges så en sikkerhedsmargin, vistnok som regel en faktor 100.

Det er rigtigt og ikke særlig overraskende at varme fremmer afsmitningen af styren. Det har været op og vende i forbindelse med engangskaffekopper, som man alligvel ikke fandt det nødvendigt at skride ind over for.
Afsmitningen fra en urtepotte til afgrøden vil jeg forvente er størrelsesordner mindre. I hvert fald for overjordiske afgrøder som f.eks. jordbær og krydderurter.

20 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2016 kl. 23.39

Den indkøbte persillepotte mærket med ps 6 i bunden var oven i købet økologisk. Så det er vist så som så med producentens opfattelse af økologisk dyrkning af krydderurter. Jeg har købt persillen til "brug straks" i Fakta.
Ingeborg

21 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 11. april 2016 kl. 6.40

Jeg har faktisk tit tænkt over det med økologiske produkter fra butikkerne, som så er emballeret i diverse pap og plastik, er der mon styr på økologien i det ?

22 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2016 kl. 9.48

@Anders, nej. Ø-mærket stiller kun krav til produktionen af selve fødevaren. Dvs. jordbrugsmetoderne og i et vist omfang forarbejdningen (tilsætningsstoffer).

Der er ikke særlige krav til emballage, transport, opbevaring osv. som også har en miljøpåvirkning. Det er derfor du kan få økologiske bananer ;-)

23 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. april 2016 kl. 23.35

Jeg har faktisk ikke tænk på at det er hel fjollet at når jeg køber økologiske bananer i Netto, at så er de i plastik. De andre bananer er uden emballage.

Det har jo ikke meget med at tage hensyn til miljøet at gøre .

24 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. april 2016 kl. 6.09

Næ Søren, vi har lært at stole på, hvad de skriver. Noget andet er, at CO2 og lange transporter fra Sydamerika taget i betragtning ville det bedste hensyn til miljøet nok være, slet ikke at købe bananer eller eksotiske frugter i det hele taget .

25 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. april 2016 kl. 10.28

Det er sikkert nødvendigt at pakke økologiske bananer in for at skelne dem fra de af mennesker uindpakkede bananer, som der trods alt sælges flest af. Det kunne interessere mig, på hvilket stadie traditionelle bananer sprøjtes så de ikke længere kan være økologiske. Vi ved at man ikke skal spise skallen af f. eks. appelsiner, men kan de sprøjtes med gift i blomstringsperioden, så også frugtkødet er befængt med gift?
Ingeborg

26 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2016 kl. 12.00

Citrusfrugter behandles normalt med en voks som indeholder et fungicid efter høst. Det vil jo alt andet end lige give et højere indhold i det færdige produkt end f.eks. pesticider brugt inden frugtsætningen.

Fødevarestyrelsen tager stikprøver af frugt og grønt fra ind og udland. De tal kan findes på nettet. Desværre måler de så vidt jeg har forstået på hele frugten, så det kan svært at vurdere relevansen for f.eks. bananer hvor man aldrig bruger skrællen.

27 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 14. april 2016 kl. 17.47

Til trådstarter
Hvad med at lavet et "tårn" af rør ...
Se nedenfor.

28 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 14. april 2016 kl. 17.47

.

29 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2016 kl. 17.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2016 kl. 17.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 35 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. april 2016 kl. 17.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

32 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 14. april 2016 kl. 20.23

33 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 14. april 2016 kl. 20.58

Det er da utroligt så "langt ud" man kan trække den slags diskussioner, og også hvad man kan gøre til et problem.
Hvis fru Hyacint er nervøs for alle de farlige ting der bare står og venter på at kaste sig over hendes grønsager fra plastpotterne, så vælg da bare noget andet at dyrke i, så er den potte ude, som man siger. Men når det så samtidigt skal være mondænt og se fint ud, ja så kan man vel blive nødt til at afveje pro et contra.
Hvis vi ligefrem leder efter noget vi kan dø af, så er der jo uanede muligheder, men ind imellem kan man godt få "for meget økologi" hvis det alt sammen skal problematiseres.
Prøv f.eks. at stå nede i Netto, brugsen og lign. og se hvor mange der konsekvent køber økologiske produkter, og så som kronen på værket helt automatisk smider en eller flere store nye plastikposer med masser af farvetryk op på kassebåndet. Eller se hvordan folk tømmer deres plastikposer ved flaskeautomaten, for så at smide posen i affaldsspanden og 10 minutter senere at stå og købe nye plastposer til deres indkøb.
Jeg tror, at for nogen er økologi lige så meget blevet en måde at pleje et image på, som det er et mere dybtfølt ønske om at gøre end indsats ! Moral og dobbeltmoral.
Meget glasemballage indeholder bly som bruges i glasfremstillingen, mange får drikkevand fra gamle asbestholdige rørledninger i jorden, og man kan vist blive ved med eksempler hvor der er god plads til forbedring.
Men nogen var måske bedre tjent med at tage en Restenil eller to i stedet for hele tiden at oppiske sådan en vær-nervøs-for-alting stemning.

34 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. april 2016 kl. 21.11

Kære Haveglad
Hvis fru Hyacinth skal have en chance for at læse, hvad du skriver, siden du så ofte skriver direkte til hende, må du skrive på engelsk. Jeg tror næppe at hun kan læse og forstå dansk. :-)
Tror heller ikke at hun er medlem af dette Forum.
Ingeborg

35 af 35 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 15. april 2016 kl. 6.32

Kære alle, i er nået langt omkring på denne tråd. Men jeg vil henstille til at I holder den gode tone og bruger jeres egne navne, og ikke kommer med personlige udfald, eller tanker om andres liv som I på ingen måde har mulighed for at vurdere.
mfh Fanny Redaktør

Nyt svar til emnet »Jordbærtårn – egnede spande?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordbærtårn – egnede spande?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider