Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2016 kl. 19.36
Jeg har sået nogle dure Tagetes Vanilla F 1 frø. der er kun 14 frø i en pose og spireprocnten er angivet ti 70 %.
Jeg har sået disse frø i mange år og gør det ret pertentligt. 1 frø i hver sin lille potte.
I år sker der det, at 12 frø spirer hurtigt, som regel i løberaf 2-3 døgn, men 6 frø kaster ikke frøkapslen af kimbladene. Af erfaring ved jeg at jeg ikke kan pille dem af uden at ødelægge kimbladene.
Kan en plante blive til noget, når den kke udvikler kimbladene ordentligt? Jeg kan se næste hold blade i midten af de forkrøblede kimblade. Jeg har prøvet at fugte med en vandforstøver og pilfingret dom jeg er, har jeg også knækket et par kimblade af.
Ingeborg
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. april 2016 kl. 21.14
Jeg bruger en brodersaks til at klippe frøkapslen af, for jeg er lige så fummelfingret som dig.
Kimbladene skal ikke bruges mere, når næste hold er synlige.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Karna Maj, 10. april 2016 kl. 22.42
Jeg plejer at kunne løse problemet ved at overbruse kimplanterne og sætte dem i en lukket plastpose natten over. Så bliver frøkapslen normalt så blød, at kimbladene kan skubbe den af.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2016 kl. 23.30
Tak for begge svar. Så vil jeg glæde mig til den videre udvikling.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Når frøet ikke vil slippe frøkapslen