Skrevet af: Tina K., 25. april 2016 kl. 8.50
Hej,
jeg har fundet en, som gerne vil af med 17 x 20 kilo weber strandsand - gratis! Det vil jeg gerne bruge til jordforbedring i min have, hvor der er meget stiv lerjord, som trods 8 års økologisk dyrkning stadig er meget "uvenlig" :-)
Men så læste jeg deklarationen og der står ikke noget om, at det skulle være vasket - og der står også at det bruges til sandkasser, vinterstrøning og fliseunderlag. Betyder det, at der er for meget salt i til jordforbedring? Hvad ville I gøre?
Ifølge deklarationen er chloridindhold: < 0,06 %
Hilsen Tina
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 15.11
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tina K., 25. april 2016 kl. 15.15
Ja, det skøjter de jo let og elefant udenom :-/
Jeg har før spredt brugt sandkassesand i min have - men i mindre mængder - en sandkassefuld, når den nærliggende dagplejemor skulle skifte sand, så det har ikke skadet noget - og har sikkert også været godt udvasket af et års alm. brug og regn.
Er lidt i tvivl om jeg tør med "nyt" sand...
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 15.25
Skrevet af: Ayoe B. P., 25. april 2016 kl. 15.26
Andre herinde har tidligere spurgt om strandsand - og svaret fra de vise har hver gang været, at den salt der er i strandsand, er vasket ud efter et lille års tid.
Så hvis det er, så kan du tage imod sandet, hælde det ud på nogle fliser og bruge det til efteråret. Så har det haft en sommer og en vinter til at blive skyllet igennem. ;-)
Skrevet af: Tina K., 25. april 2016 kl. 15.32
hmmm - måske skal jeg oplagre det og så strø det ud til efteråret sammen med hestemøget, jeg alligevel plejer at lægge som jorddække i køkkenhaven. Så der ikke ødelægges nogen nytteplanter.
Hønsegården kan i hvert fald nok godt få et par sække eller tre - det vil gokkerne nok elske :-)
Og så har jeg faktisk et par fliser der skal lægges..
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 15.36
Skrevet af: Henry G., 25. april 2016 kl. 16.00
Hej Tina brug du bare dit sand til din have, vasket sand betyder at sandet er ler og saltfri, og o2 er den maximale kornstørrelse, dette sand bruges normalt til pudsede vægge inde og ude. Til lægning af fliser er det bedre at bruge brolæggersand, da det indeholder ler der "binder" sandet. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 16.16
Skrevet af: Henry G., 25. april 2016 kl. 16.53
Hej Frank Chr. når man køber "strandsand" er det i virkeligheden havsand (strandsand må IKKE fjernes uden tilladelse), Havsand suges op fra dybt vand, renses, sorteres, skylles og tørres, så er det klar til f.eks. sandkasser, murværk og såjord. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 16.57
Skrevet af: Henry G., 25. april 2016 kl. 17.07
Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, men hvis du har mulighed for at se et skib der kommer med en last havsand, vil du nok undre dig, jeg har set friskopsuget havsand der bl.a. indeholdt op til 20% blåler. Henry G.
Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2016 kl. 17.11
Skrevet af: Claus K Madsen, 25. april 2016 kl. 23.33
Jeg tror også det er vasket når klorid indholdet ikke er højere. På den anden side er der jo åbenbart lidt salt i. Hvorfor ikke bare vaske det engang mere og få ro i sjælen?
Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2016 kl. 7.10
Skrevet af: Tina K., 26. april 2016 kl. 8.05
Jeg har hentet det første læs af sandet i går og smidt to sække i hønsegården. Det er fint sand - ingen spor af ler, som jo heller ikke er farligt. Det er mest saltet jeg er bekymret for, fordi det især er køkkenhaven jeg vil sprede det i.
Men jeg gør nok det, at jeg opmagasinerer sandet og spreder det sammen med jorddækket til efteråret - så tror jeg, at en evt. skade vil blive minimal?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jordforbedring m/weber strandsand 0–2?