Skrevet af: M. Nielsen, 25. april 2016 kl. 9.46
Hej Havenyt
For 1½ år siden købte min kæreste og jeg et hus på landet, og derfor skal vi selvfølgelig også have en (stor!) køkkenhave. Vi fik startet op sidste år med begrænset succes. Vi forsøgte os frem med forspiring sidste år, men det lykkedes ikke.
I år har vi satset stort på forspiring, både til drivhusplanter og til frilandsplanter. Og igen ser det ud til at gå helt galt. Dog håber jeg, at jeg kan nå at gøre det om, så jeg kan få nogle tomater i vores snart kommende drivhus.
Er der nogen der vil hjælpe mig, så jeg nu bedst muligt får skabt de optimale betingelser for mine spirer? Jeg synes vi har fulgt alle mulige (og umulige) beskrivelser som vi har fundet på nettet, lavet en udførlig plan for hvornår der skal sås, hvordan, hvor meget osv.
Kort fremgangsmåde til hvordan vi har grebet det an:
1: Frøene er sået i så- og priklejord, og dækket med fint sand. Vi oplever dog at der kommer små brune svampe i potterne der hvor sandet ikke helt dækker jorden.
2: Frøene spirer i stuen ved en temperatur på omkring 24 grader. De bliver så flyttet til et rum med ca. 16 grader. Vi har i første omgang nok været lidt for sent ude med at få flyttet spirerne.
3: Alle potter får kunstigt plante-LED lys i nogle timer ud over almindeligt dagslys. Jeg har dog på fornemmelsen at der hvor de står nu ikke giver dem tilstrækkeligt med lys i dagtimerne.
4: Potterne vandes nedefra, og står på vattex-måtter. Vi sørger for at der ikke står blankt vand, men at måtterne er fugtige.
5: Dage med godt lunt vejr bliver planterne luftet udendørs, dels fordi vi har haft tendens til noget mug/skimmel i potterne.
Jeg tænker, at de lange ranglede sarte planter er blevet udsat for 2 fejl: For lidt lys, og for meget varme inden de er blevet flyttet til et koldere rum. De lange små spirer synes at være ekstra sårbare. Men jeg vil rigtig gerne høre Jeres holdninger til mine problemer?
Jeg har vedhæftet et billede som måske viser min problematik lidt. Der står en del peberfrugter som egentlig for så vidt ser ganske fine ud, en hel del små selleri som stræææææækker sig, og så er der nogle kålplanter imellem som har været lange, og nu er mere eller mindre døde. Potterne er delt op med en papskive - det bliver droppet i andet forsøg nu her. Jeg har lidt på fornemmelsen af de måske ikke har den ønskede effekt.
Hvordan gør I? I forhold til temperatur, lystid, vanding osv? Jeg synes man kan høre at det er så let, og så forsøger vi at gøre det efter alle kunstens regler, men det vil bare ikke lykkes. Det gælder egentlig spirer både for diverse grøntsagsfrø, men også blomsterfrø som er sat til spiring indendørs. Til gengæld er vi rigtig gode til at spire kartofler - det samme sidste år. Dét kører bare. ;)
Jeg siger på forhånd tusind tak for hjælpen :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forspiring, temperatur og LED lys