Forum

Hvad gør du for din have i det her vejr?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fanny Møller, 27. april 2016 kl. 8.33

Ja- her til morgen ser jeg på nettet, at der igen er sne i roskilde. og læseren skriver at hun lige havde sat sine forspirrede ærter ud..
Mine står inde endnu, det gør mine bønner også, med de snart 25 cm bliver det svært at holde dem snart... hvad gør i i? for at beskytte det der allerede står i haven og det der burde ud nu ?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 27. april 2016 kl. 9.07

Her i nat og til morgen har vi heldigvis kun haft regn og slud her på Nordfyn (bor ca. 3-4 km. fra Kattegat, så har gerne lidt lunere vejr her end blot få km inde i landet). ;)

Nu har jeg (heldigvis) ikke noget plantet ud endnu (selv om en del trænger slemt efterhånden), men har fiberdug og drivhusplastik liggende til dette formål. Jeg har samtidig lavet nogle bøjler/buer i meget tyk ståltråd til at hæve dugen/plasten fra planterne, så de ikke bliver beskadigede. :)

Mvh. Ayoe

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 27. april 2016 kl. 9.27

Hej Fanny Møller

Jeg har sat kartofler den 11. april. De er dækket af plastic (hvis det ikke er fløjet af på grund af den stærke blæst). Jeg vil tro, at kartoflerne klarer sig fint, for de er ikke kommet op endnu.

Mit ferskentræ, som står på friland, har fået en frakke på af bobleplast. Træet skulle lige til at blomstre, da jeg viklede bobleplasten omkring i fredags. Jeg tror dog ikke, at jeg får ferskener i år.

Men der er faktisk også flere ting i min have, som har glæde af vejret: Jeg er i gang med at renovere et hjørne, og i den forbindelse har jeg flyttet en masse rabarberplanter, to små solbærbuske og en hæk af tusindstråle. Alle de planter slipper jeg for at vande ;-)

Jeg såede første hold tomater i vindueskarmen den 20. februar. Disse planter er nu ca. 45 cm høje, pænt kraftige og vil gerne i blomst. De står i min udestue ved en temperatur ca. 10 grader, når solen ikke skinner. Men de har selvfølgelig ikke udviklet sig de seneste dage.

Jeg såede andet hold tomater midt i april. De kommer kun ud i udestuen, når solen skinner. Ellers står de her på kontoret i vindueskarmen. De er nemme at flytte, eftersom de står i en bakke, sådan at jeg kan transportere dem samlet.

Derudover har jeg en potte med grønkål og en med tagetes, der lige er kommet op. Begge dele klarer sig fint i udestuen.

Jeg kan godt se, at det må være hårdt at se på planter, der bare bliver længere og længere og virkelig trænger til at komme ud. Men det er vist også et meget usædvanligt forår.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2016 kl. 9.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. april 2016 kl. 10.06

I år har jeg fået fat i et gammelt termovindue med en trækant forneden. Jeg har så forspiret rødbeder indendørs og sat dem i jorden udenfor og derefter lagt vinduet henover. På grund af trækanten rundt langs vinduet er der ca 20-25 cm fra jorden op til glasset, så planterne kan stå under vinduet et stykke tid endnu
Rødbederne ser ud til at klare sig fint, men de er nu ikke vokset så meget... sikkert fordi jorden stadig er for kold på trods af vinduet
Jeg er spændt på hvad der kommer ud af forsøget, og om det er noget jeg skal gøre igen næste år !

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. april 2016 kl. 11.14

Det er det samme hvert forår. Havefolkets tålmodighed bliver sat på prøve.
Selv i maj måned kan kolde nætter ødelægge de små planter.
Mine tomat planter kommer først ud i det fri omkring 1. juni.
Jo senere jeg sår - jo hurtigere kommer det op.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 11.44

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/16251.html
Mit indlæg er der ingen der har set eller kommenteret.
Jeg har brugt hætterne i mange år efterhånden - og de virker fint!
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 27. april 2016 kl. 16.35

Åh jo, Ingeborg, også jeg har "hatte" til de sarte vækster, men der er altså ikke sat nogen sarte ud i min have endnu, men til kolde nætter i maj, når træpæonen og georginerne er kigget op, kommer de i brug.
Fanny,
Tomater, og bønner er det alt for tidligt at have udendørs endnu, jeg tænker heller ikke jorden er lun endnu, med mindre det er i højbed eller krukke, der står i læ.
Mine kartofler i højbedet er kommet 4-5 cm op og Løgene titter lidt op. Men de bliver dækket til natten med noget fiberdugagtigt og tæppet af næste morgen
Ellers gør jeg som Frank Chr. ingenting endnu.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 16.40

ofte vil man kunne sætte en sort omvendt spand over sarte vækster om natten, hvis man ellers husker at tage dem af igen næste morgen, når faren for frost er overstået.

Hvornår finder man mon ud af at producere gennemsigtige spande til dette formål?

Ingeborg

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. april 2016 kl. 17.15

Ingebord: jeg gør noget lignende . er her en af mine 'smarte' løsninger :-)
Det er fiberdug 2 lag viklet om 4 hegnspæle der står rundt om planten.
det virker fint, specielt til større planter, hvor en spand hurtig bliver for lille.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 27. april 2016 kl. 17.17

Undskyld at ovennævnte billede ligger ned - men I ser nok ideen alligevel :-)
Her kommer en anden ting som jeg gør:
Det er gennemsigtige plastflasker - meget store, 10 L. Det er fra en ferie i spanien, hvor vi købte drikkevand i disse. Jeg har skåret bunden af. Det bliver næste som et lille drivhus, men virker selvfølgelig kun til små planter, grundet størrelsen

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2016 kl. 18.47

Ja, hvis man har en fornøjelse ud af at dyrke mest muligt af sin egen mad, eller man bare ikke kan vente, kan det kun gå for langsomt med at komme i gang med forkultiveringen :-)

Jeg er meget misundelig på ejere af en kølig udestue med rigeligt lys - hvad kunne den ikke bruges til på denne tid :-)

Når jeg er presset på pladsen i vindueskarmen af de forkultiverede (tomat-) planter (startet for tidligt eller vejret ter sig), kan jeg finde på at benytte et "drivhus i drivhuset". Det er et meget lille energiforbrug der kræves over de to tre uger, hvor det kan være nødvendigt med tilskudsvarme. Om dagen er det "lille drivhus" åbnet mere eller mindre op alt efter vejret - ellers bliver der alt for varmt (og fugtigt) når solen kommer og går).

Frit i haven begrænser jeg sarte planter mest muligt, da det altid ender med at noget bliver glemt (jeg er stadig arbejdsramt og har slet ikke al den tid jeg gerne vil bruge i haven). Lidt har jeg dog og har god erfaring med dels en billig presenning, dels bobleplast - alt efter om der er fotosyntese eller ej.

Jeg havde tidligere en koldbænk (skal absolut have lavet en igen), som også kan bruges i overgangsfasen og til afhærdning - gerne i kombination med forskellig overdækning alt efter situationen.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 27. april 2016 kl. 22.28

Klimaet har ændret sig og det er ikke sådan, at jeg brænder for komme igang med at så og plante.
Gulerødder, porre og rosenkål har vi hentet i køkkenhaven indtil for en måneds tid siden. Stadig henter vi pastinak og grønkål og vi har stadig syltede rødbeder, tomater osv. fra sidste sæson.
Selvfølgelig er det rart at komme igang igen og rødbederne er oppe og løgene spirer lystigt.
Men jeg har det nok sådan nu, at tanken om grøntsager hele vinteren efterhånden har større fokus end grøntsagerne om sommeren/efteråret har det.
Ofte kan det ikke betale sig at så tidligt, fordi spiretiden bliver uforholdsmæssig lang.
Derimod er det en oplevelse, når der er lagt et tykt lag blade på et bed i efteråret, at fjerne det og sætte kultivatoren i sidste års noget hårde og udpinte jord og opleve den løs- og muldrig.
De små orme knokler godt under bladene om vinteren!

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. april 2016 kl. 19.09

Ingenting!
Det er for vådt og koldt til at slå græs, og løgplanterne i plænen- er ikke nedvisnet.

Jeg er også fra N.Fyn, og vi har ikke haft sne. hagl eller sådan. men jeg har så 2 km til Lillebælt- på to sider.

Pt er ramsløg, nikkende fuglemælk og de der øh---- gulblomstrendende læbeblomster- godt i gang. Gulnælder?!
Og geranerier og døvnælder.

Og hvepsene (har sat 4 ud i dag). Hvor de så kommer fra- det plejer at være Stor gedehams. Nu er det hvepse. (De bliver sat ud med pap og glas!).

Men det ER forår: TRE af de store klamme kopper- er også sat ud!
(Og jeg er skrækslagen med store kopper. Hvepse og Gedehamse er mere pyt! Men fobier ER sære).

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvad gør du for din have i det her vejr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvad gør du for din have i det her vejr?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider