Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 19.17
Hej
I år er det absolut sidste år jeg dyrker/fremspirer planter/blomster
i vindueskarmen. Jeg har sået den 1. april og alt kom op ca. ugen efter. Tagetes allerede efter 2 dage. Siden har jeg så flyttet planterne flere gange dagligt for at give dem så meget lys som muligt: morgen/østvindue - eftermiddag sydvindue - aften vestvindue. Efter mørkets frembrud har jeg sat dem under led lyset ved køkkenets underskabe. (Og husket at sætte dem tilbage inden morgen, for ikke at få bøvl med gemalen :-).
Planterne er overhovedet ikke blevet ranglede, men står fint efter udpriklingen.
Men......... som jeg skrev, vil jeg aldrig mere så indendørs. Da det kun er blomster, vil jeg de kommende år betale mig fra det ved at understøtte gartnerierne.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 19.21
Mine Tagetes er F1 Hybrider, Tagetes Vanilla, som koster ca. 40 kr for 14 frø, spireprocent 70. Jeg fik 12 planter ud af det. Snart skal de knibes for at blive fint buskede. (Købeplanter: 6 stk. for 80 kr)
Petunia double cascade, pink, også til ca. 40 kr. for ca. 40 frø, hvoraf 12 er blevet til fine planter, lige priklet ud i potter.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2016 kl. 19.24
Og endelig persille, som jeg aldrig tidligere har sået. Såbakkerne blev sat på det lune badeværelsesgulv og spiretiden var 6 dage. Nu burde de komme udenfor, eller i hvert tilfælde afhærdes før de kommer ud.
Ingeborg
Ps. alt er sået den 1. april
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 11.12
Det er altid en god ide at lægge mere jord i de potter, hvor der fremspires planter, og især, hvis de bliver for ranglede. Her kan man altid støtte med lidt jord omkring de måske for ranglede stængler. Nogle sorter sætter endda nye rødder omkring den tilføjede jord.
Ingelein
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Planter sået indendørs – ikke ranglede