Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 15.08
Jeg har nogle Allium i et bed, hvor der nu kommer hundredvis af spirer op, som ligner rundbladet græs eller måske mere purløg. Mange med et frø i spidsen.
Hvis det er Allium, kan jeg så få noget ud af disse spirer, eller skal de hakkes om?
Ingeborg
Skrevet af: Henry G., 28. april 2016 kl. 16.24
Hej Ingeborg det er helt sikkert Alliumfrø der er spiret og det er rester af frøskallen der sidder i toppen, du kan lade dem stå eller prikle dem i en god jord i en kasse eller lign. så ved du hvor du har dem. Henry G.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. april 2016 kl. 18.59
De første par år med Allium i haven, troede jeg det var frøspirer fra purløg, så de blev hakket op.
Hvis du har tålmodighed, kan du sagtens få noget ud af de små Alliumspirer.
Mine grupper af selvsåede spirer, så ud som dine i 2013, og i år kan jeg se små blomsterknopper.
Jeg ville ellers have plantet om sidste år, fordi de står meget tæt, men fik det ikke gjort. Det må så blive i år i stedet for, efter blomstring. Jeg er bange for det går ud over blomstringen, hvis jeg gør det nu. Hvis der er nogen, der har andre erfaringer, hører jeg gerne om det.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2016 kl. 19.50
Tak for indlægget Anne-Grethe.
Jeg har også været ude at inspicere herligheden nu. Spirerne står i et bed, som snart vil være bunddækket med Hosta og Hasselurt.Måske skal sørge for at holde dem fri af bunddækket. Jeg har prøvet at trække en spire op og der er allerede et lille løg på 1/2 cm i ø på spirerne. Nu har jeg så også fået øje på nogle spirer, som må være et år ældre.
Godt jeg spurgte herinde, inden jeg hakkede spirerne om.
Jeg vil sætte nogle af løgene i spande med sandblandet jord.
Ingeborg
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 28. april 2016 kl. 21.57
Jeg har læst et sted, at man skal lade småplanterne stå på voksestedet det første år (der stod ikke hvorfor), og så dele dem og plante på det blivende sted næste år.
Jeg har selv prøvet at prikle de helt små planter ud i jorden uden succes, men måske var det gået bedre i en kasse med mere løs jord?
Ellers vil jeg foreslå at flytte dem, ved at grave dem op med en god klump jord og sætte dem i spand/kasse, og så prikle ud næste år når de er blevet lidt større og nemmere at håndtere.
Jeg glæder mig til at se, når mine springer ud. Aner ikke om de er hvide eller lilla eller hvilken art det er :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. april 2016 kl. 14.56
Hvor er det dejligt med tidsrøveren med navnet INTERNET, når det ikke just er havevejr. Da jeg i går prøvede ar trække en håndfuld Alliumspirer op, kom jeg nu alligevel lidt i tvivl om det var Allium eller purløg, for løgduften var ikke til at tage fejl af. I dag har jeg så læst at Allium ganske rigtig er i familie med løgplanter som purløg, hvidløg og endda ramsløg.
Det bliver spændnde at se, hvad jeg får ud af mine spirer, når jeg omplanter en del af dem til et beskyttet sted i spande eller kasser.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Selvsåede Allium?