Forum

Forårsløg i spiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 4. december 2004 kl. 22.52

Hej alle jer

Købte for et par måneder siden en bunke forårsløg og er først idag kommet igang med lægning af løg. De kommer alle i plastbeholdere (med hul i bunden) men jeg så at både vintergækker og krokos var begyndt at spire og sætte rødder.

Kan jeg stadig plante dem ud?

Eller dør de når de nu får frost?

Skal jeg grave beholderne ned i jorden?

Eller tåler de så meget frost at de kan stå frit ovenpå jorden?

Der er tale om tulipaner, påskeliljer (de gammeldags hvide), vintergækker, krokos, blå scilla.

Håber at høre fra en der ved lidt mere end jeg, så jeg kan få afsluttet lægningen. Pt. står de i beholderne med jord.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 6. december 2004 kl. 16.58

Du kan sagtens lægge løgene – men især for påskeliljerne (jeg tror forøvrigt du mener pinseliljer- de er hvide og gammeldags :-)) havde det været bedre tidligere- ja faktisk helst i september – men det går jo nok!

Potterne skal ha'massere af dræn- og gerne leca eller perlesten i bunden- du kan både grave potterne ned- eller stille dem lidt beskyttet med et par grangren eller blade på toppen. De kan sagtens tåle at bundfryse- men hvis du gerne vil tage dem ind for at drive senere er det mest praktisk ikke at grave dem ned.

Husk at de kræver mindst 2 måneders kulde- før du tager dem ind et køligt sted og driver frem.- drivhus er også godt- så kommer de en månedstid tidligere- men næppe for dig- da du er kommet lidt sent igang.

Som bedste resultat ville jeg nok grave løgene ned uden potter i haven!- men det er bare mig- jeg driver kun hyasinter og lidt små skillaer- de andre lykkes ikke specielt godt – og somregel er det mildt nok til at man kan grave en klump vintergækker op- elle plukke en ordentlig buket af påskeliljer etc- de bliver næsten altid for lange for mig...

Held og lykke.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 14. december 2004 kl. 15.05

Jeg har et spørgsmål jeg lige så godt kan poste her som at oprette en ny tråd:

Jeg har lige købt en del blomsterløg på tilbud til mit kollegiums have, omkring 200 stk: vintergækker, erantis, perlehyacinter og tulipaner. Jeg regner med det meste kan nå at komme næste år selvom vi først satte dem her i december, men en af de andre beboere mente at erantis ikke kommer med blomster det første år. Passer det? Det ville være lidt ærgerligt, da vi har sået omkring 50 af dem, og det ville være dejligt med lidt farve.

Nogle af perlehyacinterne var begyndt at spire, og jeg lagde mærke til at der var flere spirer på samme løg – vil det sige at der kommer flere blomster pr løg? Det ville jo være dejligt, især her i starten hvor de står lidt tyndt.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane, 18. december 2004 kl. 11.15

Hej Susanne,

Det er rigtigt, at erantis sat som FRØ ikke blomstrer de første 3 (?) år, men hvis du har fået dem som løg, så vil jeg da tro, at de blomstrer det første år.

Så skal du bare selv sørge for at sprede frøene når de er modne – så kan du hurtigt få rigtig mange! Øvelsen går på at vide, hvad der er små erantis – de første år hvor de ikke blomstrer kan de jo nemt forveksles med ukrut :-)
mvh. Jane

Nyt svar til emnet »Forårsløg i spiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Forårsløg i spiring

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider