Forum

En enkelt lycopersicon lycoper – tomat

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2016 kl. 19.48

Når man kun har fået denne ene tomat forærende, og ellers havde besluttet sig for ikke at ville have tomat i krukke i år, ved jeg slet ikke, hvad jeg skal med den. Der står på etiketten at alle sideskud skal knibes og kun toppen skal vokse. Den enlige tomat jeg normalt har, er en FAVORITA busktomat.
Jeg kan ikke finde nogen billeder af min tomat. Skulle den være af den slags, der bliver flere meter høj, ved jeg ikke lige, hvor jeg skal gøre af den.
Hvad sker der, når jeg lader de fleste sideskud gro?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. maj 2016 kl. 21.21

Lycopersicon lycoper er frit oversat fra græsk og betyder ulveæble, altså vildarten af tomat.
Den du har fået vil klatre op til 2 måske 3m. hvis den bindes op.
Hvis du ikke fjerner sideskudene vil der komme betydeligt færre frugter, da meget af energien går til dannelse af sideskud.
Klatre tomater koster nu kun ca. 8 kr.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. maj 2016 kl. 22.33

Det er vel en alm. indeterminant sort af en slags. Snup toppen i en højde du kan magte.

Lader du sideskuddene være på en indeterminant sort ender det ofte i en masse kaos og få modne tomater.

Favorita er da ikke en busktomat, er den?
Jeg mener da ganske bestemt, at jeg dyrker en indeterminant cherrytomat af det navn. Oprindelig en F1, men den er nogenlunde sig selv, som frøformeret.

Iøvrigt, Solanum lycopersicum eller Lycopersicum esculentum

Hvad er egentlig det rette navn for tomat?
Jeg er så ringe til de latinske navne.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2016 kl. 23.05

Ups - så måtte jeg da lige finde ud af forskellen mellen en determinat og indeterminar tomat.
En rimelig forklaring på engelsk fik jeg her
m.youtube.com/watch?v=3gVK_p9_9Hs
Determinat er altså de små buskede arter, som sætter frugter næsten på een gang ( lad mig kalde det "til terminen" mens de indeterminate vokser, sætter frugter, vokser, sætter frugter osv. Altså ikke har nogen bestemt "termin" for frugtsætningen. Hm.....
Når jeg har købt Favorita F1 tomater, har der altid stået busktomater på etiketten.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »En enkelt lycopersicon lycoper – tomat«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > En enkelt lycopersicon lycoper – tomat

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider