Forum

Podning af æbletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 17. juni 2016 kl. 19.09

Nu var det jo desværre ikke alle mine æbletræs-podninger der kom liv i. Der er masser af liv i rødderne.

Men podekvistene dur vel ikke mere her i juni.
Hvis man kan vil jeg jo ompode kvistene på de samme rødder. Men det kommer vel ikke til at virke nu - et råd søges.

Jan h

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. juni 2016 kl. 23.05

Du kan okulere på dine træer til juli/august og hvis det heller ikke lykkedes kan du pode på dine træer igen til foråret. Du kan ikke pode nu.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juni 2016 kl. 15.45

Hej Jan
Du sørger for at det øverste skud på grundstammen og kun det overlever og gror. På den måde gror grundstammen ikke ret meget i tykkelsen og det gør næste podning meget lettere. Så kan du vælge om du vil prøve okulation i begyndelsen af august, evt. også chip-budding - eller vil vente med podning til sidst på vinteren næste år. Du kan pode lige så mange gange på en grundstamme det skal være, men på et tidspunkt bliver den så tyk at mængden af podevoks der skal bruges, ikke står mål med formålet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Høst, 19. juni 2016 kl. 22.15

Tak for hjælpen.
Jeg skærer de gamle podekvistene væk. Lader det øverste skud vokse. Når det så bliver august prøver jeg med t-snitokulation eller chip-budding. Så skal jeg bare skaffe nogle spændende podekviste.
De podninger der ikke lykkedes var med sorterne
Annas Æble
Else Lindstow
Hans Mathiesen
Maren Nis og
Marselisborg Sommeræble

Mens jeg havde held med
dronning Louise
Brøndæble
Filippa Anka og
Hjortholm

Nyt svar til emnet »Podning af æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Podning af æbletræer

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider