Forum

Vedrørende jordtyper

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgitte Lehmann, 21. januar 2005 kl. 10.16

Jeg kunne godt tænke mig en forklaring på – filtergrus / harpet kompost / harpet havejord.

Hvordan det laves,(måske købes) dette skal mit oliventræ plantes i (har jeg fået oplyst). Måske findes der andet jord til oliventræet?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 21. januar 2005 kl. 11.29

Du har ret: disse udtryk hører hjemme i jordbrugets fagsprog, og de burde altid forklares, når man bruger dem.

1. filtergrus er siet grus, som har været gennem sier med to forskellige maskestørrelser. Et godt produkt hedder f.eks. "2–6", og det betyder, at alle kornstørrelser under 2 mm og over 6 mm er siet fra. Det er ikke vigtigt, om du får fat i filtergrus med lige præcist dette interval, men det er afgørende vigtigt, at produktet ikke omfatter kornstørrelser ned til "0". Typen "0–8" er f.eks. ikke anvendelig.

2. harpet kompost er en kompost, som er siet, sådan at glasskår, plastic, lerknolde, sten osv er fjernet.

3. harpet havejord er siet havejord

Alle disse ting kan leveres hos din lokale vognmand, som ved, hvor produkterne kan hentes. Sørg for at få garanti for, at jord og kompost har ligget i "løst depot" (= ikke har været komprimeret).

Du kan næppe forvente at finde "andet jord" til salg, og du bør følge den opskrift, du tydeligvis henviser til. Mon ikke også der var anvisning på, at der skal bruges jordbrugskalk? Hvis ikke, vil jeg alligevel råde dig til at blande ca. en spandfuld (10 liter) kalk i hver kubikmeter af den færdige jordblanding. Det giver 1 rumfangsprocent kalk. Det løsner jorden, og det giver oliventræerne den basiske jord, de behøver.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 22. maj 2007 kl. 14.01

Hej. skal man bruge forskellige planter til forskellige jordtyper?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 22. maj 2007 kl. 15.44

I høj grad. Nogle vokser på næsten alt, andre planter kræver kalkholdigjord, lerrig jord, humusrig jord, sandet jord o.s.v. Det nemmeste er nok, hvis du fortæller os hvilken jord du har, og hvilke planter du kunne tænke dig at have, så kan vi se om de kan vokse i den jordtype du har.

Nyt svar til emnet »Vedrørende jordtyper«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vedrørende jordtyper

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider