Forum

Vintersåning!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 30. januar 2005 kl. 22.22

Jeg har planer om at "vinterså" mine staudefrø i år – hår læst meget om at det skulle være en udmærket og driftsikker måde at så hårdføre stauder. Men nu har jeg fået "kolde fødder" – er det alligevel for råt at kyle frøene ud til spiring allerede? Jeg vil jo gerne have flest mulige planter ud af det, og det virker som om der er divergerende holdninger til vintersåning på nettet.

Helt konkret har jeg planer om at lave nogle flamingokasser med såmuld, gøre dem fugtige, så frøene og dække dem med lidt sand, og så stille dem ud på et bord med klar plastic over (med huller i).

Jeg agter at så:
Armeria ''Joystick White''
Hosta
Geranium phaeum
Aquilegia viridiflora
Aquilegia atrata

Er der nogen her med erfaringer der kan advare eller opmuntre mig?

Mange hilsner
Eva

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Reimer, 1. februar 2005 kl. 21.12

Det lader til at være en god ide og dem du vil så skal have en kuldeperiode for at spire. Det er bedre at lægge kyllingenet over så elementerne bedre kan rase, men ikke solsorten.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 1. februar 2005 kl. 22.31

Jeg siger tak! Jeg har taget lidt mere mod til mig, så frøene ryger ud i kulden så snart de er ankommet med posten.

''Joystick'' har jeg alligevel sået indendørs – der er mange forskellige anbefalinger på nettet, og det lader til at man med februarsåning kan lokke en blomst frem allerede første år. Det er lidt mærkeligt at der ikke rigtig nogen steder står at ''Joystick'' er en kuldekimer – for det gør der for andre Armeria-sorter, som du skriver.

Tak igen.

Mange hilsner
Eva

zone8a.blogspot.com

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 2. februar 2005 kl. 22.19

Stratificering, som kuldebehandling kaldes, kan man godt regne med er nødvendigt/nyttigt for frø af planter, som kan overvintre ude, -ikke?

Alice

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: E. Møller, 25. februar 2005 kl. 11.45

Jo, det mener jeg også at have læst mig til. Det er jo sådan at det foregår i naturen. På den anden side – man kan sikkert godt være uheldig og få en lav spireprocent – ligesom Moder Natur – hvis vejrguderne er imod én.

Jeg prøver for første gang i år, som nævnt ovenfor, med akelejer og hosta og geranium, og så må vi se hvad udbyttet bliver.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten, 9. november 2005 kl. 13.39

Er der nogle der har gode ideer til straticificering af avokado frø så det ikke tager tre måneder.

hilsen carsten.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Madsen, 28. august 2006 kl. 22.04

Jeg prøver at logge mig på denne lidt gamle samtale. Jeg har for første gang prøvet at så om efteråret. Det er vel 14 dage siden jeg såede. Nogle af frøene er begyndt at spire og nu bliver jeg alligevel lidt bekymret for om planterne vil klare vinteren. Jeg har stillet kassene i et uopvarmet drivhus.

Jeg har sået følgende : violfrøstjerne, stormhat, staudesalvie, studenternelliker og rosenkrave.

Er der nogen der har et bud eller har prøvet?

Hilsen Helle

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Reimer, 29. august 2006 kl. 13.01

Du har jo sommersået. Selv mindre frøplanter af det du har sået plejer at klare vinteren selv om toppen forsvinder, så lad bare det hele stå i drivhuset vinteren over.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Madsen, 29. august 2006 kl. 21.23

Tak for svaret, det beroliger mig.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Madsen, 30. august 2006 kl. 14.37

Hej Eva.

Jeg har været inde på din blog. Du skrev for godt et år om at du var på udkig efter en Abeliophyllum
distichum, "hvid forsythia". Fandt du en? I givet fald hvor. Jeg blev nemlig også interesseret efter at have googlet planten, men jeg kan ikke finde den.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens-Erik, 21. oktober 2007 kl. 11.19

Hej!

Jeg har tænkt mig at stratificere nogle hosta-frø, men hvad gør jeg; er det hele bælgen der skal have en omgang kulde? (jeg ville tro at den rådnede i jorden) eller skal jeg skrælle bælgen for frø. hvis enten eller skal de vel tørres først ikke?

håber på svar,

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 21. oktober 2007 kl. 18.15

Hej Jens-Erik
Jeg har meget held med at så hosta-frø. Jeg piller dem ud bælgen og sår med det samme (uden at tørre), de fleste kommer. I øvrigt sår de også sig selv, og så er det bare at flytte de små hen, hvor du vil have dem.

mvh Carina

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stoffer Jaeger, 24. februar 2009 kl. 20.16

Abeliophyllum distichum, "hvid forsythia".

Kan købes online på www.bakker.dk

Mvh. stoffer

Nyt svar til emnet »Vintersåning!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vintersåning!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider