Forum

Stiklinger af hortensia og rhododendron

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anette Grøn, 14. september 2016 kl. 19.57

Jeg har i slutningen af juli taget stiklinger fra min farbrors mange hortensiaer og rhododendron. Alle stiklingerne fra hortensiaerne - på nær en - har dannet rødder. Jeg har brugt roddanner og haft dem stående i potter med plastikpose over. Jeg havde klippet i hvert hjørne, så der kom lidt luft til dem. Nu har jeg taget poserne af, og de står så flot.

Mit spørgsmål er, hvordan sikrer jeg, at de overlever vinteren? Skal jeg sætte potterne i drivhuset, og skal jeg i givet fald lave skygge til dem?

Med hensyn til rhododendron, mente min farbror ikke, at jeg ville lykkes med dette forehavende. Jeg har behandlet dem ligesom hotensiaerne. Jeg har læst mig til, at de er langsomme om at danne rødder, så jeg har ikke tjekket endnu. De står med et par fine blade alle sammen og ser sunde ud. Hvordan med overvintring af disse, og hvornår kan jeg forvente, at der er dannet rødder - hvis det mod farbrors forventning lykkes!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. september 2016 kl. 21.46

Sidste sensommer satte jeg stiklinger fra hortensiaer ude. Tror nok at jeg havde hvide poser over dem til vinteren kom. De har stået gravet ned i deres 2-3 liters potter ude hele vinteren.

Nu har jeg tre fine små hortensiaer, den største er vel 25-30 cm høj.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2016 kl. 9.04

Hej Anette Grøn

Jeg har lavet virkelig mange hortensia-planter af stiklinger, og det lykkes altid. Angående overvintring, så er det min erfaring, at det er bedst at lade dem stå ude på en lidt beskyttet plads. Jeg lader dem stå i plasturtepotten, som er gravet lidt ned i jorden. Så er det nemmere at finde dem om foråret, når de endnu ikke har fået blade. Jeg mener: en tynd pind uden blade – det er ikke nemt at se, at det er en hortensia. Men når de står i urtepotter, så er det nemt.

Rododendron har jeg også forsøgt at stiklingeformere, men det lykkes ikke. Jeg må dog sige, at jeg aldrig har brugt roddanner. Ved rododendron er det langt bedre at lave planter ved at lægge en gren ned, så undersiden af grenen rører jorden og derefter sætte en metalbøjle på, så grenen holdes nede. Efter et års tid eller deromkring er der dannet rod, og man kan plante den nye plante et andet sted.

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Grøn, 15. september 2016 kl. 10.20

Tusind tak for jeres svar. Jeg venter spændt på rododendronerne, ellers må jeg prøve at få min farbror til det med nedbøjede grene for mig. Det ser ud til at hortensiaerne er på rette vej.

Nyt svar til emnet »Stiklinger af hortensia og rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger af hortensia og rhododendron

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider