Skrevet af: Morten Larsen, 16. september 2016 kl. 19.01
Jeg har et rækkehus og er blevet vild med nåletræer- ikke mindst koglerne.
Grundet pladsmangel, købte jeg for et par år siden to podede opstammede:
Abies Koreana "Blauer Eskimo"+ (Koreagran)
og
Abies Procera "Procumbens" (Sølvgran)
De gror begge fint, og specielt Sølvgranen er en nydelse.
Har I nogle erfaringer med om sådanne podede sætter kogler?
Jeg kan tilføje, at Koreagranen er en bette sag på ca 30 cm, mens Sølvgranen vel er ca 70 cm.
Kan I evt anbefale andre "mini" nåletræer, der sætter kogler tidligt?
/Morten
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. september 2016 kl. 20.09
Hej Morten.
Vores juletræ, som står i en potte ude og kommer ind i et døgns tid i julen, er en koreagran på en meters penge. Den får de smukkeste blå kogler. Det er dog ikke mit indtryk, at de når at modne eller også bliver de ikke bestøvede.
Leder efter et billede.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. september 2016 kl. 20.12
Koreagran med kogler 2015, der er færre i år.
Skrevet af: Morten Larsen, 16. september 2016 kl. 20.32
Hej Vibeke.
Tak for billedet- SMUKT- og svar :-)
Jeg er HELT vild med Koreagran- ikke mindst koglerne, som måske nok er nogle af de smukkeste, og ville gerne have den i haven. Jeg har, imidlertid, læst, at den over tid, kommer til at fylde en del. Det var derfor, at jeg købte en podet version på stamme.
Jeg må sige, at min gror uhyre langsomt- har måske fået et sæt nye nåle i år.
Hvor hurtigt vokser jeres, og kan den virkelig dyrkes i potte? Hvor er den placeret... etc....
/Morten
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. september 2016 kl. 8.59
Den vokser pænt, ca. 10-20 cm, om året. Det blir 3. År i år, den kommer ind og holder jul. Hvis jorden ikke er frossen bliver den plantet ud i januar.
Sidste år stod den op ad den sorte bræddevæg, som vender SSV og som afgiver en del varme. I år står på terrassen som vender VSV. Begge dele virker ok.
Egentlig ved jeg ikke om den er podet, men jeg ved den kostede en mindre formue hos Bo- Grønt. Efternavnet er "Bryhl" Der står dværg koreagran, på mærket.
Skrevet af: Morten Larsen, 17. september 2016 kl. 11.12
Tror, at jeg skal på udkig efter en sådan :-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. september 2016 kl. 11.38
"Dværg" skal vist tages med et gran salt. Den ser ikke ud til at tage den foreskrevne grænse på en meter i højden særlig alvorligt. Tror godt det kan fornemmes på billedet, hvor meget den har lagt til siden sidste år.
Skrevet af: Morten Larsen, 17. september 2016 kl. 15.25
Smuk er den, i hvertfald :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mini nåletræ- kogler?