Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2016 kl. 15.41
Det er ikke fordi jeg har mange georginer, kun to krukker med kaktusgeorginer. Jeg tror ikke at de nyligt ansatte knopper kommer i blomst på denne tid af året. Jeg gider heller ikke slæbe vand til dem længere, blot for at skulle hive dem op om nogle uger.
Men hvor får knoldene energien fra til næste års blomstring? Normalt tager man jo knoldene op når den første frost har fået planten til at klaske sammen. Nogen egentlig nedvisning som ved løgplanter finde der jo ikke sted.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 18. september 2016 kl. 18.54
Så vidt jeg har læst mig til, vil vi få en våd og lun vinter fordi, et vindsystem oppe i atmosfæren mod forventning- ikke har skiftet retning. Så om vi får frost/sne- kan diskuteres.
Knoldene har samlet energi sommeren over.
*jeg* ville plukke skud med knopper- og sætte dem i vase. Og så putte knoldene i poser i fryseren. I kort tid.
Men ellers vil jeg nok lade naturen gå sin skæve gang. Men plukke blomsterne, blomstrer de, så har man jo den glæde, det længere. ;-)
Lige som de hosta, jeg har fået, åbenbart skal i fryseren?! Vide den glade giver.
Mvh
Tine
Skrevet af: Lars Holt, 18. september 2016 kl. 19.21
Det kan meget vel tænkes, at den resterende energi kommer fra blade og stængler i det øjeblik, de fryser ned.
Til sammenligning kan jeg nævne, at oka (en surkløver) ikke har knolde, der er værd at skrive hjem om 3 dage før første nattefrost, men har fuldt udviklede knolde, så snart frosten har fået stænglerne til at visne ned.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2016 kl. 21.24
@Tine
Hosta klarer alt, så hvorfor i fryseren. Iøvrigt er det jo for IKKE at få frost at dalia knoldne skal op. Jeg har store hosta, som jeg hvert efterår sætter i store spande og gemmer oppe i min skov. Det skal kun op, fordi de om sommeren står i det bed, hvor vi brænder af.
INGEBORG
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Georginknolde – nedvisning?