Forum

Fiberdug?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: André Vincent, 29. september 2016 kl. 11.50

Højbed - Skal der være en fiberdug i siderne og hvis ja er det så den samme dug som jeg lægger over afgrøderne ?

Håber på et svar

venlig hilsen

André Vincent

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2016 kl. 16.30

Det er nok en plantekasse, du tænker på.
Det er en ukrudtsdug, du kan lægge i siderne, så jorden ikke løber ud mellem brædderne.
Men umiddelbart vil jeg mene, at det er overflødigt.

PS et højbed er det bed, der er dybdegravet, og hvor man ikke færdes i bedet. Kanterne kan stå selv, eller være støttet af et enkelt bræt.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Vincent, 1. oktober 2016 kl. 13.10

Hej Lars eller et andet klogt hoved.

Tak for svar

Jeg troged at når et bed er ca 50 cm i højden, at det så var et højbed - Det hedder jo høj -bed. Jeg troged også at en plantekasse var noget man bruger på altaner til små planter. Så blev jeg det klogere - jeg er lidt ny i "gamet ".

Jeg har selv lavet 3 plantekasser i min nye kolonihave. De skal bruges til jordskokker, kartofler, bønner, jordbær, krydderurter mm - ( økologiske og biodynamiske selvfølgelig ). Plantekassen er lavet på 4 stolper. De er lavet af spærtræ og jeg har behandlet dem med linolie på indersiden og linoliefernis på ydersiden. Kasserne er 90 cm høje, 88 cm bredde, 120 cm lange og brædderne er 4,5cm tykke. Mellemrummet mellem brædderne er 0,5 cm. De står på en græsplæne og der ikke træ i bunden.

Alt står snore lige og jeg er klar til at putte jord i. Mit spørgsmål er så om der skal være en ukrudtsdug, fiberdug, presening eller andet i de 4 sider mellem jord og træ og skal der også være noget i bunden mellem græsplæne og jord ?? Hvad gør du / i og hvordan skåner jeg mit træ, jord og afgrødder bedst muligt ?

Håber på et svar

venlig hilsen

André Vincent

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 1. oktober 2016 kl. 13.56

Jeg har ikke noget i bunden og på siderne, jeg ved ikke om nogen får sig et godt grin nu, men jeg er lidt plasticforskrækket.
Har en ide om at de mikrosmå plast stumper der løsner sig fra min tandfyldning og de der er i de fisk jeg spiser, er rigeligt.

Min "kasse" er af lærk, står på fliser, og jorden bliver derinde.

Jeg ved ikke hvilken træsort du har brugt, (spærtræ aner jeg ikke hvad er) men synes da det lyder til du har brugt et godt middel, til træet.

Men jeg ser fordel i fiberdug; myrer og lignende får ikke helt så let adgang, og jeg vil tro det forlænger træets levetid.

Ukrudtsdug er en ting der forhindrer ukrudt at gro, mener godt vand kan trænge igennem. Fiberdug er vand og lysgennestrømmelig, det bruges vist mest til at beskytte mod frost og kuldegrader. Men jeg har ingen erfaring med det.
tillykke med din kasse :-)

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. oktober 2016 kl. 14.14

Jeg ville grave græstørven af (evt. vende den ned i græsplænen) inden påfyldning af jord i kassen. Løsn gerne jorden i dybden.
Hvis du ikke fylder kassen helt op med jord, har du samtidig en mistbænk.
Der er nok ikke noget ukrudt, der kan gro på kassens sider, men hvis du sætter plastic (uha!) på siderne indvendig, kan du nedsætte fordampningen og dermed lette vandingen.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 3. oktober 2016 kl. 8.25

Jeg har god erfaring med at bruge bassinfolie på indersiden af mine plantekasser i lærk. Og den oprindelige tanke var netop at mindske fordampningen og lette vandingen, hvilket har virket fint efter hensigten. Samtidig beskytter folien træet, så kasserne nu har stået 12 sæsoner, og først nu begynder enkelte at vise tegn på at der skal skiftes lidt ud. Beklædningen fejler absolut intet, men lægterne der holder beklædningen er ved at være lidt trætte.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sabine Karstensen, 3. oktober 2016 kl. 16.23

Jeg vil mene at deter absolut unødvendigt at vende/grave græstørven i bunden når nu kasserne er 90 cm høje. Der er rigelig med løs jord til stort set alle slags planter.
Når de nu er så høje så fungerer det mere som plantekasser end som højbede. F.eks skal du vande noget mere. Her kan plastik i siderne hjælpe lidt mht til fordampningen.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Vincent, 6. oktober 2016 kl. 11.18

Hej Lars, Anne, Trine og Sabine

Tak for jeres forskellige råd om hvad der skal være mellem jord og træ i en plantekasse.

Jeg har nu selv fundet på en løsning. Jeg vil banke nogle gamle træpladder på indvendigt - evt give dem noget Linolie fernis og håbe på det vil forlænge mit træ`s levetid. De bliver ikke synlige og så er jeg fri for plastic og andre skadelige ting i min jord og afgrødder. Hvis i synes det er helt hen i verjret er i velkommen til at give et svar.

Venlig hilsen

André Vincent

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. oktober 2016 kl. 13.50

Hvis du er nervøs for plastic skal du nok vælge en linoliefernis uden sikkativ. Altså, hvis det skal være sådan helt kosher...

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Vincent, 24. oktober 2016 kl. 14.10

Hej Claus - Tak for tippet - er købt.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jay McHenry, 26. marts 2020 kl. 7.57

Hej
Jeg har læst ovenstående men er stadig i tvivl om den bedst måde at færdiggøre højbed/kassen. Jeg er nemlig også plastikforskrækket, men har resterende tagplader, som jeg gerne vil sætte på indersiden af kassen for at beholde fugtigheden i jord, samt beskytte kassens lærketræ fra at være i kontakt med jorden. Jeg overvejer så at lægge et yderligere lag fiberdug mellem tagplade og jorden for at undgå kontakt mellem tagpladens plastik og jorden. Er det helt galkelak?

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jay McHenry, 26. marts 2020 kl. 7.57

Hej
Jeg har læst ovenstående men er stadig i tvivl om den bedst måde at færdiggøre højbed/kassen. Jeg er nemlig også plastikforskrækket, men har resterende tagplader, som jeg gerne vil sætte på indersiden af kassen for at beholde fugtigheden i jord, samt beskytte kassens lærketræ fra at være i kontakt med jorden. Jeg overvejer så at lægge et yderligere lag fiberdug mellem tagplade og jorden for at undgå kontakt mellem tagpladens plastik og jorden. Er det helt galkelak?

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. marts 2020 kl. 9.14

Hvis formålet er at undgå kontakt mellem plast og jord pga. mikroplast ol. skal du nok lige se nøje på hvad fiberdugen er lavet af. Jeg vil tro de fleste er lavet af kunstfiber. Dvs. tynde fibre af polymer/plast.
I så fald vil pladerne afgive mindre mikroplast til jorden.
Personligt ville jeg ikke være bange for at have tagplader af polycarbonat i kontakt med jorden.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jay McHenry, 26. marts 2020 kl. 10.04

tak for svar :)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. marts 2020 kl. 20.09

Hej Jay McHenry

Hvorfor er det at du vil lægge et eller to lag mellem muld og lærketræ ?
Hvis det alene er lang holdbarhed på bedafgrænsningen er det måske en bedre vej at gå at omkranse bedet med marksten eller en lav murstensvæg ?

Mikroplast - uanset om det stammer fra plast-tagplader eller fra fiberdug - er en betænkelig og langtfra velundersøgt sag at have i muldjorden.

Det er er undersøgt (Bacheloropgave fra Roskilde Universitetscenter 2015), at Regnorm tager skade af at optage mikroplast som en del af føden (mindsket vækst og større udsathed for sygdomme)) og ingen kender endnu virkningen for en lang række andre organismer (incl mennesker).

Der er pt igangværende undersøgelser af plastnedbrydning i naturen ved Institut for Naturvidenskab og Miljø ved Roskilde Universitet, men ingen endnu offentliggjorte resultater.

Århus Universitet har de sidste tre år udviklet undersøgelsesmetoder for at kunne dokumentere virkningerne af mikro- og nanoplast på levende organismer i muldlaget.

Men forholdene omkring virkningen af de stoffer som frigøres under plastmaterialers langsomme nedbrydning er for nuværende ikke klarlagte.
Så ud fra et forsigtighedsprincip - og fordi mikroplast og det endnu mindre nanoplast er stort set er umuligt at fjerne fra jorden og fordi det har en meget lang nedbrydningstid (400 - 500 år) - bør alle afstå fra at anbringe plastmaterialer steder i naturen eller i haven, hvor det ikke kan fjernes og også bliver fjernet igen i hel og ubeskadiget tilstand.

Venlig hilsen
Lone

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 27. marts 2020 kl. 21.44

Hvis endelig man vil "fore" sine træplantekasser indvendigt, så kig engang på grundmursplade som f.eks. Platonplader.
Det er plastplader med knopper der gør, at træet kan være lidt ventileret med mulighed for at holde sig tør.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 14.19

Du kan også bare fore dem med dette natur materiale og efter 4 til 5 år give dem en ny omgang og hvor de sikkert også trænger til maling.. Nej man behøver jo ikke ligefrem at slæbe at det plastik i haven, som det er muligt
Du kan alligevel ikke lave noget, der holder evigt..
www.bgflux.com/da/hus-og-have/bioweedstop-p212949-1265#product-details-tabs

Nyt svar til emnet »Fiberdug?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Fiberdug?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider