Forum

Barrodsroser!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. oktober 2016 kl. 15.16

Er der nogen der ved hvordan barrodsroser skal plantes ?
Kan man evt. overvintre dem i drivhuset og plante dem ud på blivende sted til foråret ?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. oktober 2016 kl. 16.59

Hej Henry Gregersen

Barrodsroser skal plantes ganske almindeligt. Husk at plante dem dybt, så podestedet er 5-10 cm nede. Der må ikke have været roser på stedet tidligere. Hvis der har været roser før, skal jorden udskiftes.

Måske forstår jeg ikke spørgsmålet. Hvad skulle fidusen være ved at gemme roserne i drivhuset vinteren over og plante dem ud på blivende sted til foråret?

Nej, roser skal plantes om efteråret. Det er det bedste. Jeg skal selv have anlagt et rosenbed, og jeg har ikke købt roserne endnu. Jeg regner også med at købe barrodsroser.

Der findes helt sikkert artikler med en masse gode råd om roser. Prøve at søge lidt.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. oktober 2016 kl. 17.55

Jeg er lidt i tvivl om hvor de nøjagtigt skal plantes, derfor spørgsmålet.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. oktober 2016 kl. 18.05

Skal de først plantes ud til foråret, vil jeg anbefale, at du sætter dem i potte, så du kan plante hele rodklumpen - det er sådan mange køber roder.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. oktober 2016 kl. 18.09

Det er lige sådan det er, er lidt bange for at sætte potterne ude hele vinteren.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. oktober 2016 kl. 18.17

Du skrev, at du har et drivhus.
Hvis du holder øje med planterne skulle der ikke ske nogen ulykke.
PS: Der skulle stå i indlæg 3:" - det er sådan mange køber roser"

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. oktober 2016 kl. 18.23

Tak for altid gode råd, jeg tænker at roden måske kunne udvikle sig bedre i drivhuset i potter, for senere udplantning på blivende sted.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. oktober 2016 kl. 23.43

Hej navnebror det bedste du kan gøre er at grave en rende udenfor, måske et beskyttet sted, sæt roserne ned (uden potter) og fyld jord på, gerne en vold op om og mellem planterne, og vand godt, så vil de være beskyttet mod den værste frost og samtidig holder det på fugten. Sætter du roserne i potter i drivhuset, tror jeg en del vil tørre eller fryse væk i løbet af vinteren. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Barrodsroser!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Barrodsroser!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider