Forum

Overvintring af Georgineknolde

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Natasha Arnesen, 26. oktober 2016 kl. 14.57

Hejsa
Jeg har intet frostfrit rum til mine georgine knolde, udover inde i stuetemperatur. Og det er for varmt, har jeg læst. Jeg har taget mine krukker og pakket dem ind i flere lag fiberdug, puttet dem i en papkasse med en del aviser i bunden. Derefter har jeg puttet sammenkrøllet avispapir ned imellem krukkerne og til sidst lagt avispapir over krukkerne og lukket papkassen. Nu står de i mit skur som ikke er frostsikkert. Har de overhoved en mulighed for at overleve? Ved ikke, hvad jeg ellers skal gøre? Jeg har ikke mulighed for at grave dem ned heller og der må da være en løsning for os uden frostsikre rum, for at kunne overvintre de skønne georginer og få glæde af dem år efter år. Hvis nogen har en løsning må de meget gerne fortælle den, da jeg er vild med georginer.
Hej for nu
Gitte Natasha Arnesen

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. oktober 2016 kl. 15.15

Du skulle nok ikke lægge noget under krukkerne - det er fra jorden, varmen skal komme i frostperioder.
Der kan godt laves frostsikre rum udendørs.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. oktober 2016 kl. 19.11

Du skal bare holde det frostfrit i papkassen og det kan du gøre på mage måder. Jeg har engang været nødt til i februar måned at bruge en arbejdslampe (neon-rør (autoværkstedslampe i gl. dage) i en omvendt murerbalje med en vintermåtte over. Hele herligheden i en uopvarmet bygning. Fordelen ved den lampe er/ var, at den ikke blev ret varm og slet ikke varm nok til at kunne antænde noget. I dag ville det nok have været en LED pærer :-) Er du lidt teknisk anlagt, kunne du lave en termostatstyret løsning....ellers må du nok lægge et termometer ved kassen, så du har styr på om du nærmer dig frost i skuret.

Rammes de af bare en smule frost, er det slut.

Vær opmærksom på, at for fugtig opbevaring heller ikke er godt, da knoldene så lettere angribes af diverse svampe.

Vi har slet ikke gravet vores op endnu, så du må have nogle sarte varianter, hvis de allerede er visnet ned.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 27. oktober 2016 kl. 7.08

Jeg opbevarer som regel mine i min krybekælder hvor der er perfekt temperatur om vinteren, men jeg har også uden problemer gravet nogle knolde ned dybt langs husmuren hvor der er tagudhæng så jorden er tør og dækket dem godt til med jord, kviste og blade på toppen.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. oktober 2016 kl. 9.34

I mange år har mine geogine knolde overvintret i et par papkasser i mit bryggers, hvor der er 21 grader.
Der er lige så køligt i et soveværelse - så bare ind under sengen med dem.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Natasha Arnesen, 27. oktober 2016 kl. 13.25

Tak for svar, jeg tror bare jeg vælger den løsning med at tage dem ind i soveværelset,

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. oktober 2016 kl. 15.33

Hmm Mogens, kan du ikke uddybe metoden lidt? Jeg tænker især på, hvordan du forebygger udtørring af knoldene.

Hvis det rent faktisk var så let at opbevare georginknolde vinteren over, så ville der nok ikke være så mange der havde problemer med det. Jeg kan i hvert tilfælde ikke få det til at fungere indendørs ved + 20 grader - de tørrer ud inden februar er slut...

Hvordan gør du det helt præcist?

@Gitte
Vær forberedt på, at du nok med stor sandsynlighed skal købe nye knolde til foråret, hvis du følger den metode.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 27. oktober 2016 kl. 18.21

Jeg overvintrede for nogle år siden mine georgineknolde i et opvarmet rum. De mistede, i løbet af vinteren, deres spændstighed og blev meget tørre og rynkede. Jeg troede egentlig de var afgået ved døden, men pludselig begyndte de at skyde, og voksede alle godt, da de blev gravet ned i haven.
Husk at vaske/rense og tørre knoldene godt inden du lægger dem til opbevaring. Hvis de er fugtige, er der store chancer for at de rådner.
Hvis du vil prøve at opbevare knolde udendørs i krukker, er det vigtigt at jorden i krukken er tør.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. oktober 2016 kl. 20.39

Når mine knolde er gravet op bliver de spulet for jord, og lagt til tørre på græsset et par dage. Bliver så placeret i æblekasser og papkasser med en avis over, og ind i mit bryggers. Ca. hver anden måned bliver de sprayet lidt med vand så de ikke udtørrer. Der kan komme lidt tynde grønne spire, som bliver klippet af. Der kan udtørre en enkelt knold ud af 25 stk. pr. vinter.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. oktober 2016 kl. 21.30

Tak Mogens - det giver mening :)
Tror jeg prøver med et par stykker.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 27. oktober 2016 kl. 23.32

Jeg har snart i mange år overvintret minde georgineknolde nedgravet i mit drivhus og vinterdækket stedet.Se mere i den her artikel

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/loeg_og_knolde/1365.html

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. oktober 2016 kl. 7.53

Karnas metode kan jeg bekræfte, men den hjælper jo ikke i situationer som trådstarterens :)

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 28. oktober 2016 kl. 10.23

Jeg har ikke afprøvet det med georginer, men selleri opbevarer jeg i det, man kalder en åben kule.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/hoest_og_opbevaring/1298.html

Jeg vil tro, at det er et mere sikkert sted at opbevare georgineknolde end i et ikke frostsikkert skur. De må heller ikke få det for tørt - ved ikke om de gør det i alt det avispapir.

Når jeg opbevarer georginer i drivhuset, er jorden ret tør, så spørgsmålet er, hvor megen fugtighed, de kan tåle. Sidste vinter overlevede en stor gammel georgine ude i mit blomsterbed.

Jeg ville nok lægge sand/sten i bunden af kule og lægge sand mellem dem, måske grave den lidt dybere end til selleri. Dække med noget isolerende, som der står i artiklen. Og så til slut lægge et stykke plast godt ud over kanterne, så der kommer minimalt med regn derned.

Der er så lige mus, rotter og mosegrise - spiser de georginer?

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. oktober 2016 kl. 17.22

Jeg er overbevist om, at det er den tørrejord i drivhusets bede der gør, at så meget kan overvintre nedgravet og dækket netop der.

Men der er jo mange måder at overvintre georgin- /dahliaknolde på og kunsten - for mig - er at finde den letteste metode som også giver sunde saftspændte knolde til lægning i foråret :)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. oktober 2016 kl. 9.35

Hvad med flamingokasser eller tønder, som kan stå ude? De kan vist give lidt fugt, så spørgsmålet er om man kan lægge/ hænge sådan en fugtsluger dims i kassen. Måske isolere med yderligere avispapir, papkasse? I stærk frost kan man så lægge derligere isolering over kassen.
Jeg har kun få knolde også af Oxalis. De står i en plastkasse i et skab ude i vores ikke frostfrie garage. Det har dog de senere år vist sig at min store opstammede heliotrop klarer sig fint foran garagens murstensglas vinduer. Vores isolerede fjernvarmerør løber under garagens loft og desuden er der en stor kummefryser derude. Vintrene har ikke været hårde eller langvarige, så måske har garagen været frostfri på grund af dette?
21 grader i bryggers og soveværelse? Er det ikke i overkanten? Man kan sagtens vænne sig til lidt mindre varme og kompensere med beklædningen.
Det ville være interessant at høre om andre gør som vi, nemlig 19-20 grader i soveværelset om dagen og omkring 17 grader om natten, lukket for varmen i soveværelset om natten.
Ingeborg
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Natasha Arnesen, 30. oktober 2016 kl. 14.42

Jeg har ganske alm georginer, og hvad jeg ved af visner de ikke ned af sigselv. Mine bliver ved med at blomstre til frosten tager dem. Jeg har bare sat dem ind og kappet dem ned før frosten kom, så nej har ikke sarte georginer.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. oktober 2016 kl. 15.38

Flamingokasser i det fri er ikke frostfrie. Men temperaturen ændrer sig langsommere inde i kasserne end udenfor.
Skal man opbevare frostfrit udendørs, skal både beholder og jorden under (og et godt stykke til siderne) isoleres grundigt.

Nyt svar til emnet »Overvintring af Georgineknolde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Overvintring af Georgineknolde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider