Forum

Frø af Chili

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 21. februar 2005 kl. 0.57

Jeg har læst at man kan så frø fra chilifrugter som man køber hos grønthandleren m.m.

Nu vil jeg høre om der er nogen der har erfaring med dette og om det skal være frø fra modne frugter, altså fra røde chili, eller om man kan bruge frøene fra de grønne.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 21. februar 2005 kl. 16.11

Det kan lade sig gøre, men da f.eks. Coop har en sort ved navnet Fireflame F1 er det ikke en ubetinget god ide. Søg hellere frø på nettet. Jeg har tidligere lagt en streng hvor du kan finde adresser på nogle frø børser. Her kan du finde hundredevis af sorter og folk er flinke til at dele. Også hos f.eks. primafrø kan du finde lidt forskellige sorter, men her er prisen ca. 1 kr pr frø. Lidt groft synes jeg, når man ved hvormange frø der f.eks. kommer af en Hungarian Wax. Men så har de jo selvfølgeligt også haft besværet med at sikre mod krydsbestøvning.

Nå men hvis du gerne vil have frø af chilier fra butikkerne, så kan det også godt lade sig gøre, men man kan bare ikke være sikker på et godt resultat. Du skal næste gang du skal bruge chili tage alle frøene ud og ligge dem på en serviet eller køkkenrulle. Sørg for at fjerne så meget af vævet/frøstolen som muligt. Lad frøene tørre en uges tid og opbevar dem derefter tørt og ikke for varmt. Frø fra en chile rækker langt og skulle i de fleste tilfælde være nok, men det er jo gratis frø (hvis man bruger resten af frugten i maden ;O)

håber du kan bruge ovenstående til noget

mvh
Ditlev

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per., 8. april 2005 kl. 17.44

Min erfaring med såning af chilli er at man kan så frøene våde direkte fra bælgen med godt resultat,6–8 frø i hver potte, så skal i bare se.

Per.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 18. maj 2005 kl. 23.35

Det fungerer fint at så frø fra chilifrugter, som man har købt fra grønthandleren. Men frugterne SKAL være helt modne – frø fra grønne frugter spirer ikke. (Har prøvet at så "grønne" frø fra 4 forskellige sorter, og ingen af dem spirede.)

Tilsvarende gælder for peberfrugtplanter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 12. august 2005 kl. 15.09

Sparsom erfaring. Dog vil jeg fortælle, at mine frø fra rød chilifrugt – købt i Brugsen sidste år – er spiret fint.

Næste år vil jeg forsøge at så meget tidligt og i flere omgange, da frugterne stadig er grønne og få.

Jeg er meget interesseret i frø fra forskellige sorter, så send en mail hvis du vil af med nogle.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 13. august 2005 kl. 0.39

Til Susanne,
Der findes efter mening intet herligere end at dyrke peberfrugt og chili.

Jeg har haft enorm succes med mine peberfrugter/chilis i år (især med tre planter, hvis frø jeg faktisk fik fra frugter, købt i et supermarked!). Peberfrugt/chili er rimelig nemme at ha' med at gøre, men du kan bare spørge, hvis du mangler nogle tips. Hvis man forstår tysk, er

www.chili-balkon.de

en rigtig god hjælp til dyrkning af chili og peberfrugt.

Du bør så frøene 1. februar. Det er tidligt nok til at planterne kan nå at vokse sig store, og samtidig er årstiden rimelig lys. Kunstlys den første måneds tid (indtil 15. marts) er dog en god idé.

En ting, der hjælper meget på dyrkning af chili/peberfrugt er gødning. Man bør gøde HVER uge.

Desuden: MASSER af lys er altid godt, især når planten HAR sat blomster. Ellers falder blomsterne let af. Stil planten et lyst sted udendørs, og frem for alt i læ for vinden. Hvis dagtemperaturen falder til under 15 grader, har planten bedre af at stå inde – i et lyst rum naturligvis.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Pedersen, 28. februar 2009 kl. 14.21

Jeg efterlyser frø fra chili-planten Omnicolor!

Ved nogen hvor jeg kan få dem?

Venligst
Bjarne

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johs. Green, 28. februar 2009 kl. 18.56

Til Bjarne

Chili-frøene kan bestilles pr. mail: post@nielsenognielsen.net eller pr. telefon: 55 45 15 35
www.mynter.dk/chili-froe.htm

Mvh.

Johannes

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 28. februar 2009 kl. 20.40

Jeg har dem også :)

www.barney.dk

Hilsen
Bjarne

Nyt svar til emnet »Frø af Chili«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Frø af Chili

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider