Forum

Dyrke Shiitake

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Cecilie Clausen, 6. december 2016 kl. 21.43

Hej,
Min kæreste og jeg er for nylig blevet fascineret af det, at dyrke vores egne spisesvampe. Jeg vil derfor give min kæreste nogle nye svampe at 'lege' med til jul, og har overvejet Shiitake. Det er dog således, at vi bor i lejlighed, og de fleste dyrkningsmetoder jeg har læst mig til foregår i en have.
Mit spørgsmål er derfor: kan man godt dyrke Shiitake i sit køkken/lejlighed? Eventuelt på altanen? Hvor lang tid er de om at vokse sig spiseklar? Er det bedst i en træstamme eller er savsmuld også ok?
Jeg håber der er en der kan hjælpe :)
På forhånd tak!
Cecilie

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 7. december 2016 kl. 11.11

Jvf. en af vores eksperter herinde, så burde I kunne dyrke dem indendørs. Men der står noget om det her i et andet indlæg herinde (i kommentarene). ;)

Men ellers er det rimelig let at søge på specifikke ting, ved at bruge søgefeltet i toppen af siden her. :)

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/2106.html

Mvh. Ayoe

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. december 2016 kl. 16.33

De kan godt dyrkes inde. Det gør de professionelle. Jeg vil dog advare imod at dyrke dem i beboelse da sporene udgør en sundhedsfare.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 8. december 2016 kl. 0.36

Du kan købe nogle poser hvor der er podet med mycelium i og hvor du bare skal vande/ fugte heri.
Men som Klaus skriver så kan det ikke være sundt at du rundt iblandt sporene, selvom jeg forestiller mig at de gør det på gartneriet hvor de dyrker disse og andre svampe . Men måske har de åndedræts værn eller udluftning på.Det er sikkert samme fareklasse som skimmelsvamp uden af jeg ved det.
Hvis du sætter dem på altanen tror jeg at væksten går i stå p.g.a kulden . Du skal nok vente til foråret.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2016 kl. 7.30

Sporer?

Kræver tilstedeværelsen af sporer Ikke modne frugtlegemer? Og frugtlegemet høstes og spises jo længe inden modning. Hmm
Myceliet er der styr på, ved hensigtsmæssigt valg af dyrkningsbeholder.

Men nej, det er nok ikke den smarteste hobby i en bolig.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2016 kl. 13.08

Det skulle man egentlig tro Tom, men ikke desto mindre så er der masser litteratur som bekræfter at der er en væsentlig forekomst af sporer i shiitake gartnerier. Udover shiitake sporer finder man sommetider skimmelsporer som stammer fra forurening af vækstmediet. Der er også rapporter om folk som bliver syge/ overfølsomme af sporene.
Jeg tror ikke det er nær så farligt som østershatte, men jeg synes ikke det hører hjemme i en bolig hvor man jo i sagens natur opholder sig meget tid.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2016 kl. 16.22

Ja, i en løbende produktion må det være uhyre svært at undgå begge dele.
Var ikke klar over, at spore fra Østershatte er særlig potente/ sundhedsskadelige.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2016 kl. 20.22

Jeg mener at det især er østershatte som sættes i forbindelse med "svampedyrkerlunger". Jeg husker dog ikke på stående fod hvor jeg har den oplysning fra.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 9. december 2016 kl. 11.39

Altanen er glimrende at dyrke svampe på, så slipper i også for fugt og sporer i boligen.

Jeg har en stamme med Shiitake stående ude. Den har givet svampe 3 gange inden for de sidste 2 1/2 år. Eneste pasning består i at holde den fugtig (den får en tur i regnvandstønden ind imellem), og så ellers holde sneglene væk. Sneglene spiser svampene i samme takt som de vokser frem hvis de ikke holdes væk.

Jeg har lavet den af en friskskåret egestamme på godt en meter, boret huller, fyldt dem med mycelium, proppet til med ostevoks, pakket ind i folie i et par måneder og placeret lunt (sommer) indtil der var synlig mycelievækst, og så har den eller bare stået i skyggen bag min terrasse.

Nyt svar til emnet »Dyrke Shiitake«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Dyrke Shiitake

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider