Skrevet af: Jakob B., 20. januar 2017 kl. 21.34
Hvor gamle kan piletræer blive.?
Hvis man formerer en gammel pil via stikling, vil man så få et gammelt døende træ, eller vil det metoden genføde det samme træ på ny, så levealderen starter forfra.?
Den aktuelle pil, som giver anledning til spørgsmålet, har gule grene. Mere ved jeg ikke om den.
Jeg ved strengt taget heller ikke, om det er alder eller sygdom, der får den til at knække ved roden.
Men jeg har nogle stykker som står spredt, og flere af dem er ramt og har set lidt triste ud et par år, måske lidt som de ikke kan suge tilstrækkeligt vand. Disse blev alle sat ved stikling for ca. 15 år siden.
På forhånd tak for svar.
Skrevet af: Lars Holt, 21. januar 2017 kl. 21.19
15 år gamle pil er ikke ved at dø af alderdom! De må være syge, eller have et umanerligt dårligt voksested.
Gamle sunde pil kan fornys ved stiklinger.
Skrevet af: Svend Høst, 22. januar 2017 kl. 10.50
Det er nok det letteste træ at stiklingeformere , bare stik en gren tyk eller tynd i jorden og den slår rødder , bare en gren knækker af og falder på jorden så vokser den videre..........
Skrevet af: Lone Brems, 22. januar 2017 kl. 11.25
Hej Jacob B
Bare lige til overvejelse:
Inden du skrider til handling og starter stiklingeformering, kan der være grund til at undersøge, hvilken slags pil, der har bedst mulighed for at trives på den jord, der er lige der hvor du bor.
Og det kan være en overvejelse værd at vælge pilesort efter, hvad formålet er med at plante pil: Skal du bruge flettepil, små træer, store træer, stynede træer, høst som biobrændsel eller ?
Nogen pilesorter egner sig til at gro frit (eller at blive stynet). De kan blive meget gamle (50 - 80 år)og meget store - op til 10 meter høje, hvis de ikke stynes.
Det gælder for eksempel:
Femhannet pil (Salix pentadendra) - foretrækker fugtig bund
Hvidpil (Salix Alba)
Skørpil (Salix fragilis) eller
Seljepil (Salix caprea)
Andre sorter er bedre egnet til kurvefletning og skal helst stævnes hvert år og bliver derfor ikke over 2 - 4 meter høje.
Jeg vil ikke give eksempler på sorter her. Der er mange, meget forskellige sorter og er man kurvefletter, må man finde sine favoritter i det store sortiment, som forhandles under fællesbetegnelsen "flettepil" :-)
Det er vigtigt at holde sig for øje, at pil er en meget nyttig plante for svampe, insekter og andre dyr.
Først og fremmest er den tidlige blomstring en vigtig pollen- og nektarkilde for både tamme & vilde bier. (Selje-)pilens blade eneste fødekilde for larverne af sommerfuglen Iris...
I levende form har Pil gang i et vigtigt samspil mellem rodsystemet og nogen svampe - og er pilen stynet kan der opstå gode yngleforhold for hulrugende fugle.
Det døde piletræ gør nytte som vært for biller og for andre typer af svampe.
Så jeg ønsker dig alt muligt held med piledyrkningen - uanset hvilket formål du har med projektet.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Jakob B., 23. januar 2017 kl. 14.14
Mange tak for jeres inspirerende svar.
Jeg forstår, at mine piletræer ikke dør, fordi de er mere end 15 år gamle og i sin tid blev sat som stiklinge taget fra en pil af ukendt alder ( måske 50 år gammel ).
Det er for mig en meget vigtig information, som jeg er glad for at få slået fast med 7-tommersøm.
Hvis jorden var et problem, så tænker jeg næsten, at det måtte have vist sig de første 12-13 år, hvor de levede i fin trivsel..?
Det tyder for mig på, at der nok må være tale om sygdom, og jeg kommer måske ikke videre med det før tidligst til sommer, hvor jeg kan tage nogle billeder af grene med blade.
Som jeg husker det, er der færre og lidt mindre blade på grenene, og der kommer visne pletter på bladene.
Grunden er omringet af konventionelt landbrug, men det er vel for usandsynligt at overveje sprøjtemidler som årsagen, når andre træer i læbælter og piletræer med rød og grøn stamme ikke er angrebet..?
Skrevet af: Tine Horsum, 23. januar 2017 kl. 16.57
Altså jeg har proptrækkerpil, også nogle jeg selv har stiklingeformeret. Det er en nydelig pil- den kan buske sig dvs få flere stammer, men:
Den fryser altid noget tilbage, og den er "skør" i veddet, dvs, den let knækker/smider grene i blæsevejr. Min er senest brækket to steder i en højde, som jeg ikke vil op på en stige og save af- dvs 3-5 meter.
De gamle har smidt ret store grene i blæsevejr (storm), men jeg bor også noget vindudsat med hav på to sider.
Ellers er det en nydelig ikke så høj busk/lille træ. Til dekoration er mindre grene/kviste pæne.
Hvis, man tager lidt afklip ind i foråret vil det sætte rødder i vasen (og blade- perfekt til Påske)- de kan plantes. Ellers kan man tage en lidt tykkere end en blyant-gren og stoppe i jorden. Bare den rette ende er op/ned- gror de lystigt.
Men holdbare... næh. De holder nok en 60-70 år, men, de kan smide relativt store grene. Men kattene elsker dem som klatretræer.
Mvh
Tine
Skrevet af: Jakob B., 23. januar 2017 kl. 18.04
Jeg tog et billede i dag af et piletræ med de gule grene, som endnu ikke er hårdt angrebet, så I kan se det i vinteruniform.
Det har jeg selv plantet som stikling for ca. 12 år siden ( *ser meget stolt ud* ).
Jeg kan godt lide den lidt specielle farve, men som man måske kan se, er det også et træ, som er lidt dygtigere til at stå lodret end mange andre piletræer.
Det endda selvom jeg bor højt, og de har fået meget vind gennem årene.
Jeg har plantet ca. 60 stk på 1½ Ha blandt andet til læbælter i min køkkenhave, og derfor vil jeg selvfølgelig gerne finde fejlen og udbedre den, hvis jeg kan.
Noget så banalt som et tørt forår kan vel ikke være forklaringen..?
Skrevet af: Tine Horsum, 23. januar 2017 kl. 19.31
Her må jeg erklære mig enig med hr. Søren Ryge:
Enten skal du sprøjte, hvilket som regel er umuligt- eller du må leve med det.
Eller som salig Helge Petersen sagde "Smiit den på komposten!"
Altså enten må man leve med at planter af & til får sygdom, eller hvis de mistrives- grav dem op og prøv noget andet.
Lev med det eller lad det leve. Eller grav møget op.
Vent evtet par år og se om skabet ikke overlever! ;-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Jakob B., 23. januar 2017 kl. 23.27
@Tine Andersen
Det kan være, at jeg har fået et forkert indtryk af Søren Ryge, men jeg tror ikke, at han ved særlig meget om plantesygdomme og de økologiske metoder til at bekæmpe dem.
Jeg kan selvfølgelig bare lade stå til og se, hvad der sker. Det bliver da også enden på det, hvis jeg ikke kan hjælpe dem.
Men tænk, hvis de f.eks. bare mangler et lille drys kalk eller lidt luft om roden eller noget andet harmløst til at styrke deres immunforsvar, så er det da ærgerligt, at det hele får lov til at gå til, bare fordi jeg er et uvidende fjols.
Skrevet af: Jakob B., 27. juni 2017 kl. 18.12
Efter at have studeret piletræerne igen, så tror jeg måske alligevel ikke, at der er tale om sygdom ( jeg beklager, hvis mit spørgsmål har givet nogle eksperter unødige grå hår ).
Jeg har nu nærmere mistanke om, at de fleste problemer skyldes, at jeg har beskåret træerne forkert, måske for hårdt eller på et forkert tidspunkt.
Jeg hørte engang, at man skal beskære pil om foråret, fordi der
på det tidspunkt kommer saft op, som kan hele såret.
Er det korrekt, at det er vigtigt at beskære pil om foråret, og på alle andre årstider er det uklogt.?
Er der evt. flere særlige regler at huske for pilebeskæringen.?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pil – livslængde og formering.?