Forum

Havtorn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Seersholm, 29. januar 2017 kl. 15.06

Hej Forum. Jeg har et par havtorn i min have og vil gerne have flere, men naturligvis helst hunplanter. Jeg har tænkt mig at udplante nogle rodskud, men er der forskel på at tage rodskud fra han eller hunplanter? Dvs. hvis jeg tager rodskud fra en hanplante bliver det så til en hanplante og vice versa?

Kh. Steen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. januar 2017 kl. 16.09

Rodskudene bliver som forælderplanten mht. køn og sortsegenskaber. Det er vegetativ formering.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Larsen, 27. september 2020 kl. 11.47

Jeg har nogle havtornebuske uden bær. Hvordan ser jeg om det er han eller hun?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2020 kl. 19.55

Hej Bent.

Du bør kunne se støvdragere og støvfang i blomstrene, altså når de blomstrer. Hannerne har pollen.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2020 kl. 20.04

Jeg ved ikke om du kan se noget på denne planche, der indikere han og hun blomster, men det var det nærmeste jeg umiddelbart kunne finde

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2020 kl. 20.14

Men på billede nr 2 er det han planten man kan se. Havtorn er tvebo, dvs. med særskilte han- og hunplanter. Hanblomsterne er gulbrune, små og uanseelige og sidder i fåblomstrede rakler mellem knopskællene ved det blomstrende skuds grund, hvor der så sidder løvbladsanlæg i spidsen. Hunblomsterne sidder enkeltvis i hjørnerne af knopskællene og de nedre løvblade. Senere får hunplanterne store besætninger af de iøjnefaldende orange-kødrøde bær.

Man kan inden blomstringen se forskel på han- og hunplanter, idet de hanlige blomsterknopper er væsentligt tykkere end de hunlige.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Larsen, 28. september 2020 kl. 14.08

Mange tak for oplysningen

Nyt svar til emnet »Havtorn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Havtorn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider