Forum

Kom godt i gang med at så.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 7. februar 2017 kl. 19.10

I stedet for at vande jorden direkte i den beholder jeg sår frøene i forbereder jeg altid en mængde jord først.
Jeg blander jord og vand i en beholder, indtil jorden er tilpas fugtig. Dvs jorden skal kunne knuges til en sammenhængende klump, uden at den skiller - men uden at man kan trykke vand ud af den.
På denne måde får man en såjord med den (efter min mening) perfekte fugtighed.
Hvem har ikke prøvet at ødelægge en forspiring med for våd jord ? :-)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. februar 2017 kl. 17.59

Det er altid sjovt og lærerigt at høre/læse om hvordan andre gør , jeg bruger så og priklejord tilsat alm. havegrus , for at gøre det mere luftligt , hvor vådt jorden bliver gjort afhænger af frøene der skal i jorden .
Hvis man vil undgå diverse svampe og lign. giv jordblandingen 10 min. i mikrobølgeovnen så er jorden stort set steril.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 9. februar 2017 kl. 21.42

Svend, det lyder som en god idé med grus. Hvad er blandingsforholdet ca ?
Kunne forestille mig at gruset måske også kan være med til at skubbe frøskallen af, så man slipper for små spirer, der har svært ved at komme af med frøskallen.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. februar 2017 kl. 10.30

Blandingsforholdet er ca 1 del grus til 3 jord , jorden skal have fået en lysere farve , ellers prøv dig frem.........

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 10. februar 2017 kl. 22.32

Tak, det vil jeg prøve :)

Nyt svar til emnet »Kom godt i gang med at så.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kom godt i gang med at så.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider