Skrevet af: Karina A., 11. februar 2017 kl. 13.57
Hej alle.
Da jeg bor i lejlighed, heldigvis med terrasse, så har jeg ikke så meget plads at gøre godt med. Derfor kom jeg til at tænke på, om det er muligt, at plante krydderurter i samme krukker som mine frugttræer?
Jeg har abrikos, æble, pære og kirsebærtræer. Overvejede at plante rød skovsyre, grøn skovsyre, brøndkarse og oregano. Er der nogen der har erfaring med om det kan lykkes? Eller om det er helt no go.
Skrevet af: Tom Andersen, 11. februar 2017 kl. 14.36
Hej Karina
Jeg antager, at dine træer står i potter/ krukker.
Det vil du fint kunne for nogle krydderurters vedkommende, men du er nødt til at vælge dem, som kan trives under samme forhold/ jord, som dine træer. Jeg tvivler f.eks. på, at brøndkarse er en god idé, da den nok vil have det en del mere fugtigt end dine træer.
En anden udfordring kan være opvarmning af krukkerne, når du sikrer sollys til krydderurterne. Skab skygge for selve potten/ krukken eller pak dem ind i hvidt.
Skrevet af: Karina A., 11. februar 2017 kl. 16.34
Hej Tom.
Tak for dit svar. Din antagelse er ganske rigtig, træerne står i krukker.
Jeg kan godt se hvad du mener med brøndkarsen, så den vil jeg overveje et andet sted til.
Krukkerne kommer ikke til at stå i direkte sol, da de står helt op af hækken. Det burde syre godt kunne holde til?
Skrevet af: Tine Horsum, 11. februar 2017 kl. 19.18
På en altan- ville jeg vælge de mere tørketålenede, rosmarin (ikke vinterhårdfør), timian, lavendel- og citronmelisse og salvie. Evt persille og borago. (skal vandes mere).
Brøndkarse på en altan?! Og hvor løber det vand så hen?!- Glem det.
Skovsyre vokser på lysåben syrlig skovmuld, det tror jeg personligt vil være svært at få på en altan.
Jeg ville vælge altankasser, og så lade de små træer have fred i deres krukker.
Det andet vil være voldsomt svært, at få til at fungere. Der er jo ikke meget jord og gødning planterne skal konkurrere om.
Næh: Skæg og snot for sig. Undskyld: Krukketræer og krydderurter for sig.
Mvh
Tine
Skrevet af: Lars Holt, 11. februar 2017 kl. 22.36
En terrasse er et fint sted til at have planter.
Brøndkarse er en vandelskende plante, så det er ikke der, den skal stå.
Men de fleste af vores krydderurter står under tørre forhold og mange i potter, selv om vi har en relativ stor have.
Krydderurterne vil ikke forstyrre dine frugttræer, så sæt, hvad du kan lide, og lav om på planen, hvis en af dem ikke kunne lide dine vilkår.
Skrevet af: Karina A., 11. februar 2017 kl. 23.37
Tine, tak for dit svar, men nu har jeg ingen altan?!
Lars, tak for dit svar. Jeg har efterhånden 17-18 forskellige krydderurter hver sommer, men det kunne jo være sjovt med lidt flere. Pladsen er bare ikke til flere krukker, hvorfor jeg kom i tanke om frugttræernes krukker. Jeg vil i hvert fald afprøve og se hvordan det går.
Er det helt umuligt at få brøndkarse til at gro i krukke uden rindende vand?
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. februar 2017 kl. 23.57
Du kan sagtens dyrke brøndkarse uden rindende vand. Jorden skal bare være godt fugtig hele tiden. Man kan dyrke brødkarse i en potte uden hul i bunden hvis placeringen kræver det. Det har jeg selv gjort for nogle år siden og det gik fint en sommer. Året efter gik der skadedyr i dem, men tror jeg nu ikke har noget med metoden som sådan at gøre.
Skrevet af: Tine Horsum, 12. februar 2017 kl. 13.25
Undskyld! Jeg trænger hårdt til briller!
Jeg læste krukketræer, og tænkte altan... Men krydderurter vokser jo også fint i krukker.
Mvh
Tine- må se at få tid til øjenlægen...
Skrevet af: Karina A., 12. februar 2017 kl. 14.12
Tine, god tur til optikeren ;)
Mht. brøndkarsen, skal den så i skygge/halvskygge, for at sikre den ikke tørrer ud?
Sidste år døde den nemlig for mig. Der stod den i direkte sol hele dagen, jeg vandede løs, men den endte med at krølle sammen, blive sort og forsvandt nærmest over natten.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Krydderurter og frugttræer