Forum

Bunker af klippet haveaffald- er det

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. marts 2017 kl. 3.12

Egentlig godt for noget?

Jeg har indtil flere bunker af afklip i str ca. 25-30 cm, som jeg venter på bliver nedbrudt. Det tager mindst 6 år. Både de tykke og de tynde stængler.

Men er det godt for noget? Altså insekter, dyr og andet i haven?

Jeg har måtte opgive at brænde det af, det flager for meget. Tørt eller vådt.

Jeg er ved at være ret mismodig fordi, de der elendige brombær gror hurtigere til end, jeg kan klippe dem ned og grave op. Jeg har ikke plads til, at de kan rådne i fred.

Og en kompostkrævn er afprøvet, den hakker dem bare i lange tornede grønne bændler.

Jeg skal igang igen om snart.

Mvh
Tine- så jeg kan så krydderurter og sommerblomster.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. marts 2017 kl. 8.21

Hej Tine Andersen

Jeg har en enkelt brombærplante i min have. Den er tornløs og giver de lækreste brombær. Den breder sig ikke, så derfor har jeg lidt svært ved at sætte mig ind, hvordan brombær kan være et problem.

Men jeg har da set, hvordan brombær i en både regnfuld og solrig sommer kan brede sig og vokse til flere meter høje buskadser på en nærliggende eng, hvor de ingen skade gør – tværtimod er folk vilde med at plukke brombær.

Jeg kan forstå, at du har virkelig mange problemer med vildtvoksende brombær, der breder sig.

Hvis jeg var dig, ville jeg sørge for at udrydde dem én gang for alle. Der skal åbenbart en stor arbejdsindsats til, så derfor ville det være en god ide, hvis du inviterer dine venner til en arbejdsdag (eller måske en arbejdsweekend, hvis det er nødvendigt).

Sæt alle vennerne i gang med at rydde brombærrankerne væk, inklusive deres rødder. Din rolle skal bare være at sørge for kaffe og kage og øl og sodavand.

Selv om jeg normalt ikke er tilhænger af, at man kører afklip og grene væk fra haven – for den slags er jo ressourcer, vi skal passe på og give tilbage til haven – så foreslår jeg, at du denne ene gang lader vennerne køre det hele til kommunens genbrugsplads.

Min erfaring er, at man hygger sig med fælles arbejdsopgaver af denne art. Når man løfter i flok, får man virkelig meget lavet.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. marts 2017 kl. 10.40

Riv bunkerne ud så de lige dækker jorden , så bliver det hurtigt omsat , den kompostkværn trænger til at blive justeret , måske en ny skæreplade , jeg justerer min regelmæsigt ellers giver den lange bændler og ikke små flisagtige grynet ting.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. marts 2017 kl. 8.03

hvis kværnen giver lange bændler så er det som regel fordi grenene er for grønne

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2017 kl. 10.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2017 kl. 10.22

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2017 kl. 20.01

Ha ha, Frank, nu må du ikke give mig nykker! ;-)
Jeg savner min gamle brødmaskine fordi, den var super til at hakke hvidkål "løvtyndt"- til gryderetter/Bortsj. Nuomstunder skal man nærmest lede godt og længe efter rugbrød, der skal skive skæres.

Og spises før det mugner. Vi får aldrig Øllebrød mere fordi, der skal brødet være knastørt. (Og så fik hestene det endda også- eller mine kaniner)

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2017 kl. 20.18

Forresten- har jeg lige været ude og fjerne det visne- og tilfældige irriterende bombær.

Og av, hvor er jeg ikke form. Og da jeg ikke lige gad at finde min anden solide handske- så ligner jeg også noget, der har forsøgt at fange en kat i en sæk. ;-)

Men, det går nok over!

Tak for svarene!

Mvh
Tine- der burde have myrdet den enlige brombær for 21 år siden fremfor at tænke: Uhn Brombærsyltetøj. Som fol GØR!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2017 kl. 22.31

Nyt svar til emnet »Bunker af klippet haveaffald- er det«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bunker af klippet haveaffald- er det

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider