Forum

Roser i skyggen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Teddy Jakobsen, 10. marts 2017 kl. 11.01

hej kan i sige mig hvilke roser jeg kan plante i skyggen for der er skygge hele dagen der hvor jeg gerne hvil plante roser
så hvilke slags roser er det bedste at plante der
teddy

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. marts 2017 kl. 8.56

Hej Teddy Jakobsen

Roser elsker sol, så hvis der faktisk aldrig kommer sol, så skal du måske vælge noget andet at plante i dit skyggefulde bed.

Men der er dog nogle sorter, som er mere skyggetålende end andre. Jeg ved at den populære slyngrose New Dawn tåler en del skygge. Det samme gælder den lave hvide rose Aspirin.

I efteråret 2016 anlagde jeg faktisk et rosenbed i delvis skygge. Jeg havde været til et foredrag med roseneksperten Knud Pedersen, som blandt andet sagde, at sorten Aspirin tåler skygge. Derfor valgte jeg Aspirin, som blev plantet sammen med nogle buksbom-planter, der skal formklippes.

Bedet er lige anlagt, så jeg ved desværre ikke, hvor godt det vil lykkes. Men hos mig er der en vandrende skygge, og i hvert fald sol et par timer sidst på formiddagen og sidst på eftermiddagen.

Held og lykke med det!

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2017 kl. 19.52

Jeg ville aldrig plante roser i skygge/mod nord.

Min "New Dawn" klatrerose står øst/sydøst opad en koreansk gran (Som jeg hader inderligt), men rosen har da allerede 1½ meters ranker oppe i granen. Den er i skygge meget af dagen. (Den er 2½ år gl)

Det er vigtigt, at man gøder og vander roser, men de elsker sol mere end andet.

Hvorfor ikke finde frem til nogle flerårige/buske/klatreplanter (vedbend?), der kan lide skyggen?

Fremfor at tvinge...

Jeg har forresten miniroser i potte, der har østensol, men der er vist kun et par tilbage nu. De var også købt for at pynte en sommer!

Mvh
Tine

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. marts 2017 kl. 11.32

Alperoser vil være fine.

Nyt svar til emnet »Roser i skyggen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Roser i skyggen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider