Forum

Citron/appelsin smider blade og frugt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 7. marts 2005 kl. 10.28

Hej
Jeg har et citrontræ, et appelsintræ og et "appelsintræ" med små sure appelsiner.

Jeg har gødet mine planter i sommeren. Da jeg tog dem ind i efteråret begyndte de at blomstre helt vildt, jeg bestøvede med held og en masse små frugter viste sig.

Pludselig begyndte alle 3 at smide blade og frugter over en længere periode. Hvad har jeg gjort galt? Er det noget med vandingen eller temperaturen.

Da jeg tog dem ind kom de i en temperatur lidt køligere end stuen, da de var færdig med at blomstre blev de flyttet til et køligt rum til overvintring. Nu har det skaldede citrontræ fået skjoldlus som jeg er igang med at bekæmpe.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig, da citrusdyrkning er noget der interesserer mig meget på trods af at jeg ikke endnu har fået frugter i 3 år.

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars & Lotte, 23. juni 2006 kl. 10.39

Hej vi har også et appelsin og Citron Træ plant det om i Citrus Jord og Gød med Citrus Gødning Virker super godt og Gødningen hedder Citrusnæring fra Weibulls (Rika) prøv det skulle virke mine er i Blomst og skyder hele tiden med blade og frugter Skriv evt. en tilbage melding til min mail som er
D_COY25@hotmail.com

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 11. januar 2007 kl. 19.54

Hei.jeg er igang med opdyrkningen af to appelsintræer, et cirtontræ og en ananaspalme.

indtil videre er citrustræerne egentlig kun små planter på ca. ½ år, og appelsinplanterne er super flotte med mørkegrønne blade, og citroner har fine lysegrønne blad. det skal de være ikke?

Mit spørgsmål lyder om du kan give mig mere indformation om disse planter, og om deres opdyrkning både med pasning og pleje og tid til de bære frugt.?

Jeg har ikke været heldig at finde noget tilstrækkeligt om det på nettet.

3 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. januar 2007 kl. 16.55

Jeg-skrot Appelsinen-spild af plads og tid og køb en podet citron-eller lær at pode dine citrus ind på appelsintræet.

Min mening, men andre har selvfølgelig også deres.

Det angår selvfølgelig kun hvis man ønsker udbytte-ellers er der ingen grænser for hvad man kan nyde af sejre i denne verden-og du synes at have grønne fingre!

Lilium

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Erik. Pedersen, 30. juli 2007 kl. 19.32

Hej jeg har lige fået appelsintræ i fødselsdaggave,nu
kunne jeg godt tænke mig at få at vide om et sådan
træ skal vandes fra oven, eller fra neden i en underskål.

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 31. juli 2007 kl. 16.34

Vand kommer oftest fra oven-så det vil jeg foreslå!

Regnvand er bedst.

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 31. august 2007 kl. 18.40

Det siges at man også kan koge vandet for at fjerne kalken, passer dette?

Mvh Eivin

7 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie, 13. december 2007 kl. 18.21

Hvordan poder og bestøver man disse træer? og hvorfor skal appelsin podes med citron? hjælp jeg er lidt blank på dette område

mvh
bente

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 20. december 2007 kl. 22.38

Hejsa jeg har en citron træ på min altan-men den smider balderne nu-jeg ved ikke hvorfår
Hvis du kan hjælpe skriv til mig.

Mange Tak Simon

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. december 2007 kl. 6.53

Den kan højst sandsynligt ikke tåle frostvejret, med mindre det er en dværgcitron. De skal generelt stå ved 8–15 grader og lyst om vinteren. Ellers kan det måske være overvanding? Citrusser skal ikke have så meget vand om vinteren.

10 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 2. januar 2008 kl. 12.38

Hej,
Kan man rede et citrus træ, der allerede har tabt bladene og nu står som en skaldet pind?

I så fald hvordan. Jeg er vist røget i fælden med overvanding og en alt for varm stue.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Grøn, 10. januar 2008 kl. 22.42

Hej.

Vi tog vores appelsintræ ind og den har også tab alle blade og jeg ser bekymret på den, jeg tror også vi fik
en slags skadedyr,bladene blev sorte incl. nogle af de små grene.

Hjælp – hvis der er nogen der ved hvad jeg gør nu?

tak.

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 11. januar 2008 kl. 8.27

Det var mig der startede denne indslagsside.

Jeg har gjort mange erfaringer siden.

Jeg har 3 citrontræer, det ene bærer nu mange citroner. Det andet blomstrer flittigt og det 3. har aldrig været med blomster. Mine citrontræer er ude fra foråret sætter ind og til frosten kommer. Når de er inde skal de stå hvor der er koldest i huset, der skal vændes men ikke for meget. Jeg har prøvet at spare på vandet for at gi dem en hvileperiode, men så tabte de alle blade. Jeg tror det går ud på at man ikke skal give planterne et chock med enten varme eller kulde, en blid overgang er det bedste.

Men opgi'ikke, klip evt. lidt i planterne og vent bare, de skyder igen. Den ene af mine var længe om at skyde, men pludselig kunne jeg se nogle små grønne dimser, jeg klippede det døde væk og vupti så gik det igen. Egentlig har jeg et værre mas med disse planter, de fylder utroligt meget når de skal overvintre inde, men det er nu også hyggeligt at kunne plukke en citron i ny og næ.

13 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 11. januar 2008 kl. 8.31

Tak for indlæg! Jeg vil straks klippe mit træ ned og bevæge det langsomt mod den lidt køligere kælder.

Det ser dog pt helt tørt og dødt ud, på trods af jeg troligt vander det lidt. Så der skal klippes godt i det. Men bare det kommer igen...

Jeg væbner mig med tålmodighed.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 11. januar 2008 kl. 8.37

Super, pas på med at vande for meget, det har jo ingen blade så behovet for vand er ikke stort.

Jeg syntes ikke du skal klippe alt for meget væk endnu, det kan altid nåes. Husk træet vil gerne have lys selv om det står køligt.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 11. januar 2008 kl. 8.38

Ok – vigtig pointe. Tak for det.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nielsen, 18. januar 2008 kl. 11.24

Jeg har lige fået en citrus limon, og ved ikke hvordan den skal passes. lige nu står den i soveværelset, hvor der ingen varme er på. Den har lige nu grønne blade, blomsterknopper og nogle frugter. Jeg tar'den ind i stuen til sommer hvor der er masser af sol, kan ikke tage den ud da jeg bor i lejlighed. Hvor meget vand og gødnig skal den have og hvilken gødning?

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 18. januar 2008 kl. 11.50

Hej Helle.

Jeg har selv citrusplanter, de er dog stadig uden frugter, men skyder flotte blade og vokser godt til.

Mht. vinterdvale, bør planten står i 10–15 grader varmt, og vandes tilpas.

Jeg selv vander dem når de er tørret let ud, hvilket bliver til ca.1–2 gang om ugen.

De bliver let vandet og ca. hver 2 uge giver jeg dem gødning via. vandet. (gælder alle mine planter:citrus, appelsin, ananas, chili, oliven)
Du kan sikert købe gødning tilpasset citrus planter i planteskolen, men jeg selv bruger gødning fra Superbest.

Det er almen gødning til planter, der kan fås både sommer og vinter gødning.

Jeg husker ikke navnet, men du skal bare huske at Læse GODT bagpå flsken/æsken med gødning, for der står om det bruges om sommeren/vinteren og til hvilke planter.

Flere spørsmål mht. noget jeg her har skrevet eller du er interesseret i mere info, skriv til:
mlq131@hotmail.com

Mvh. Mia Lis Qvist

18 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Turid Glob, 18. juni 2008 kl. 18.02

Hej har haft et citrontræ, som gik ud sidste år, i år har det fået nye skud, som ikke er det oprindelige, de er lange bøjelige med store bløde torne, hvad er det? Turid fra Sverige

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Turid Glob, 18. juni 2008 kl. 18.10

Hej igen, det må være en dværgcitron jeg har, så det i en bog. Turid

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Rohland Evensen, 7. marts 2009 kl. 12.28

Hejsa.

Jeg har 2 citrus trær der er ca. 8 år vi har selv plantet dem))).

De vokser i citrus jord og får dette gødning til citrus trær, har foresten hørt at de elsker regnen der falder når det har været torden ver...

Nå men er der nogen der ved havde det er for nogen små dyr der kan finde på at lave spind på grenene og bladene, og hvordan man for dem væk?.

Og hvordan kan det være at de aldrig blomster–?.

Er der noget med at der er han og hun træer?.

Håber at nogen kan hjælpe.

Hilsen Pia.

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Signe – Engesvang, 9. maj 2009 kl. 14.07

Jeg har kun 1 lille appelsintræ som er begyndt at blomstr efter den er kommet ud på terrassen men hvad med bestøvning så der måske igen kan komme frugter på som da jeg fik den sidste sommer – er der nogen der ved noget om det?

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. maj 2009 kl. 19.52

Her er en hjemmeside der næsten kan give svar på alle spørgsmål om citrusdyrkning, podning, gødning m.m.

citrus.forumup.org/index.php?mforum=citrus
Hvis man skal se billeder skal man være medlem (gratis).

Man kan tilbringe timer der!

23 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Rohland Evensen, 10. maj 2009 kl. 11.43

Hej Lillium.

Tak for det!, det var da dejligt at der var en der reagered!))).

Solskins hilsner til dig.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Jørgensen, 1. november 2009 kl. 23.40

Hejsa hanne

jeg har et problem med mit appelsintræ
det er begyndt at smide bladene og jeg er urolig for at det skal gå til og det er flere år gammel nu
kan du sige mig hvad jeg gør forkert?

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. november 2009 kl. 14.42

Fænomenet kaldet WLD eller "winter leaf drop" er er velkendt blandt citrusdyrkere.

Jeg har vedhæftet en link om emnet.

citrus.forumup.org/viewtopic.php?t=180&mforum=citrus

Generelt kan man undgå WLD ved enten at holde temperaturen i potte og blad over 12/ 18C og undgå direkte opvarmning af planten,
når solen skinner + vanding.

Eller ved at opbevare dem køligere, men med nedsat lysintensitet 8 for ikke at få aktivitet i bladene fra fotosyntese) – vanding.

Om alt er er det ikke noget der slår træet ihjel, men det er da irriterende at se på! og nedsætter da også udbyttet.

Nogen opbevarer deres træer køligt og lysfattigt og næsten uden vanding hele vinteren med godt resultat

26 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 2. november 2009 kl. 14.42

Fænomenet kaldet WLD eller "winter leaf drop" er er velkendt blandt citrusdyrkere.

Jeg har vedhæftet en link om emnet.

citrus.forumup.org/viewtopic.php?t=180&mforum=citrus

Generelt kan man undgå WLD ved enten at holde temperaturen i potte og blad over 12/ 18C og undgå direkte opvarmning af planten,
når solen skinner + vanding.

Eller ved at opbevare dem køligere, men med nedsat lysintensitet 8 for ikke at få aktivitet i bladene fra fotosyntese) – vanding.

Om alt er er det ikke noget der slår træet ihjel, men det er da irriterende at se på! og nedsætter da også udbyttet.

Nogen opbevarer deres træer køligt og lysfattigt og næsten uden vanding hele vinteren med godt resultat

Nyt svar til emnet »Citron/appelsin smider blade og frugt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citron/appelsin smider blade og frugt

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider