Skrevet af: Bente Fabricius, 6. april 2017 kl. 14.54
Kan jeg gøde mine hortensia med granuleret ko gødning / organisk NPK 2-2-2?
Har også tænkt på, om jeg evt. kan grave lidt af den eksisterende jord af, og tilsætte Pindstrup Rhododendron blanding i stedet for, jeg har på lager?, den er jo også er en sur bunds plante?
Jeg har en stor busket lidt over 1 m. i bredden, arvet fra min afdøde far, jeg er ør over. jeg har haft den i 5 år, men i år ser den noget sølle ud. Hunden har " beskåret " flere stængler, andre er døde ( sikkert frost ), der er 6 nye grene med skud på, og 4 gamle træagtige med et enkelt skud på, samt skyder lidt grønne blade nedenfra. Hvad kan jeg gøre for, at sætte lidt fut i den, og skal jeg beskære de gamle træagtige stængler?
Den håbefulde
Skrevet af: Lars Holt, 6. april 2017 kl. 19.32
Prøv at sende et billede.
Skrevet af: Else B.H., 6. april 2017 kl. 21.32
Hej Bente.. Du kan sagtens bruge den gødning til din hortensia og den vil også have have godt af at få tilført noget frisk spagnum, men det er bedre at ligge et lag ovenpå det der er der allerede i stedet for at grave noget af - så ødelægger du jo en masse rødder. Brug det som en slags top-dressing. De døde grene kan du bare skære af og ellers skære de andre grene ned til der hvor der er nye skud, så skal den nok blive flot igen. Og så må den ikke mangle vand i løbet af sommeren. :-) Håber du kan bruge det her til noget, så du får fornøjelse af din hortensia i mange år.
Hilsen Else
Skrevet af: Boi Jensen, 8. april 2017 kl. 19.17
Hej Bente
Det er altså en misforståelse af hortensia er en surbundsplante. Enkelte arter er det, men de fleste trives i humusagtig jord der er luftig - og enkelte kan den blå farve fremmes i surbundsjord. Derfor er der ikke nogen grund til at bruge spagnum, heller ikke her, men i stedet masser af kompost, champignonmuld - eller gammel dybstrøelse fra heste eller drøvtyggere, altså noget med masser af halm i.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hortensia