Skrevet af: Hanne Christiansen, 14. juni 2017 kl. 10.03
Når man vælger at bruge et ukrudtbekæmpelsesmiddel i haver, så sprøjter man naturligvis kun på det ukrudt man ønsker at dræbe - hvis man overhovedet vælger et kemisk middel.
Jeg undrer mig over, hvordan det fungerer i landbruget - når der sprøjtes mod ukrudt i en mark, så sprøjter man jo/vel hele marken. Hvordan eller hvorfor har midlerne ikke en negativ effekt på de planter, som landmanden dyrker med kun på ukrudtet? De arter der dyrkes er jo ikke resistente (genmodificerede). Er der mon en biolog, som kan forklare mig hvordan det hænger sammen?
På forhånd tak!
Skrevet af: Ayoe B. P., 14. juni 2017 kl. 12.44
Landmanden vælger forskellige ukrudtsmidler, alt efter hvilken type afgrøde han har på marken. Dvs, at har han en smalbladet afgrøde som korn og majs, så bruger han kemi der kun påvirker bredbladet ukrudt - og omvendt.
Du skal dog huske på, at dette er en økologisk side, så du finder kun få herinde, som bryder sig om sprøjtemidler af nogen som helst slags (m.m. det kun er sprit, brun sæbe/krystalsæbe og vand) ;)
Men jeg er sikker på, at Tilde P. (som er landmand og hedder Hans) nok kan forklare dig det endnu bedre end jeg har kunnet. ;)
Mvh. Ayoe
Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2017 kl. 14.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ukrudtsbekæmpelse