Forum

Såede tomater gået i stå

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 20. marts 2005 kl. 23.07

Jeg har for første gang forsøgt mig med at så mine egne tomatplanter. Der er udelukkende tale om busktomater, der blev sået for godt en måned siden. Ca 20 stk står nu i vindueskarmene i to forskellige rum – begge meget lyse, men det ene noget køligere end det andet.

Mit problem er, at kun én eneste plante virker rigtig sund og frodig – den er cirka tre gange større end nogen af de andre.

Alle planterne startede deres liv i tørvepotter med såjord. Efter godt 14 dage blev de sat i større plasticpotter med spagnum fra plantesække – Er det alt for tidligt, at sætte så unge tomatplanter i gødet jord? Det skal siges at både chili- og peberfrugtplanter trives fint med samme behandling.

Tomatplanterne virker derimod hæmmet i væksten – kimbladene er visnet og enkelte er lidt brune i kanterne.

Er der nogen, der kan give mig ret i min mistanke om, at det er den gødede jord, der evt. har ødelagt rødderne.

Synes selv jeg har sørget for tilpas vanding og temp (max 24 – min 15 grader)

Og undskyld den lange smøre til et relativt enkelt spørgsmål! :-)

vh Søren

Nyt svar til emnet »Såede tomater gået i stå«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såede tomater gået i stå

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider